Mechelen wil mediapark aan station

Mechelen wil mediapark aan station

Mechelen wil mediapark aan station

Print
Mechelen - Mechelen heeft voldoende troeven om uit te groeien tot dé mediastad van Vlaanderen, maar het moet wel investeren in een centraal mediapark. Dat is de conclusie van burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum, de belangrijkste mediastad in Nederland, na een werkbezoek vrijdag.
Met bedrijven zoals telecombedrijf Telenet en uitgeverij Wolter Kluwer heeft de Dijlestad al belangrijke mediabedrijven op haar grondgebied. Maar nu Sanoma Media zijn hoofdzetel volgend jaar in de stationsomgeving vestigt, begint Mechelen als mediastad zeer concrete vormen aan te nemen. Burgemeester Bart Somers (Open Vld) zou wat graag ook de openbare omroep naar deze buurt zien verhuizen.

"Wij zouden een slecht stadsbestuur zijn als we niet die ambitie zouden hebben. Zulke bedrijven zijn goed voor de lokale economie", zegt Somers. Zijn Nederlandse collega moedigt hem aan. "In de mediamarkt van morgen heeft Mechelen een uitstekende positie opgebouwd. Wij willen graag samenwerken om onze ervaring uit te wisselen", geeft Broertjes aan. De ex-hoofdredacteur van De Volkskrant had Mechelen zelf gevraagd om een bezoek.

Somers maakt duidelijk dat hij wil gaan voor de realisatie van een mediapark. "Uiteraard moet dat komen in onze stationsbuurt. Met een opleiding journalistiek beschikken wij ook al over een kenniscentrum.", stelt de burgemeester. Zes Vlaamse en vier Nederlandse opleidingen journalistiek hebben de Lessius Hogeschool in Mechelen ook gesteund om een wereldcongres te organiseren. Na Singapore en Zuid-Afrika moet het 'World Journalism Education Congress' in 2013 plaatsvinden in de Dijlestad, én niet in Brussel zoals eerst gepland.

SVH

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio