De laatste week

De laatste week

De laatste week

Print
De voorbereiding loopt ten einde, want nu zondag is het zover. De dag waarop al je harde werk beloond dient te worden. Wat doe je nu best deze laatste week? Nog een keer stevig bijtrainen, of een paar dagen platte rust? Paul Van Den Bosch, coach van onder andere Sven Nys, geeft enkele tips.

Dinsdag-Vrijdag

Paul Van Den Bosch: "Die laatste week moet de training drastisch teruggeschroefd worden, zodat het effect van de supercompensatie voluit kan spelen. Stevig doortrainen doe je dus best niet. Eventueel op woensdag en vrijdag rustig loslopen kan geen kwaad, maar dan zeker niet te hard gaan."

Zaterdag

"Probeer de dag voor de race zoveel mogelijk te rusten. Zie ook dat je veel koolhydraten opneemt. Pasta, rijst, brood, cornflakes, bananen,... zo'n dingen. Als je over voldoende koolhydraten beschikt, hoef je tijdens de looptocht niet te eten. Probeer zoveel mogelijk water te drinken en vermijd vezels (muesli), eiwitten (kaas, melk, yoghurt), vlees en vetten. Vezels werken op je darmen en dat kan voor problemen zorgen onderweg."

Zondagmorgen

"Hetzelfde geldt als voor zaterdag. Veel drinken, veel koolhydraten en weinig vezels. Probeer zondagmorgen een halve liter water te drinken en vermijd dranken die koolzuur of suikers bevatten."

De start

"Begin zeer rustig. Wie onderweg nog vlot kan praten, heeft een goed tempo beet en kan genieten van de sfeer. Je zal al snel overmoedigen beginnen inhalen. Probeer bij elke bevoorradingspost te drinken, wacht niet tot je dorst krijgt. Na de aankomst loop je best nog wat uit. Stretchen belast de spieren nog meer. Blijf de rest van de zondag voldoende drinken."

Foto: Geert De Rycke