Kontichse spellenfabrikant maakt app van Titanic

De Kontichse spellenfabrikant Smart herdenkt de honderdste verjaardag van de ondergang van de Titanic met de lancering van een app van haar gelijknamige bordspel.

mimeers

Al in 2009 gooide Smart het logische denkspel Titanic op de markt. Lierenaar Raf Peeters tekende voor het ontwerp van een van de populairste bordspellen van het Kontichse bedrijf, die onder de noemer van SmartGames worden verkocht.

"Omdat mijn oudste zoon een fascinatie voor bootjes had, was dat mijn uitgangspunt bij het bedenken van een nieuw spel. Al snel werden dat reddingsboten, aangezien je bij een reddingsactie niet alles in de hand hebt. In het concept stond al snel vast dat de mensen in de eerste plaats zichzelf trachten te redden. Toen ik beslist dat alle reddingsboten die vol waren voor anker zouden gaan, bleek dat het ontbrekende puzzelstuk om het geheel te doen werken", vertelt de Titanic-bedenker.

"In het begin heb je nog weinig ruimte met je reddingsboten, omdat de zee nog vol drenkelingen ligt. Daarna liggen er weer volle boten in de weg. Zo krijg je een labyrint van drenkelingen en boten dat tijdens het spelen voortdurend verandert."

Gratis app

Nu het spel een van de volgende dagen ook tijdelijk als gratis app wordt gelanceerd, zal het wereldwijd kunnen gespeeld worden. "Op eerdere vragen om bepaalde van onze spellen digitaal uit te brengen, hebben we de boot afgehouden. We wilden de winkels die onze bordspellen verkopen niet die concurrentie aandoen."

"Op de aanhoudende vraag om Titanic als app uit te werken, zijn we uiteindelijk overstag gegaan. Die honderdste verjaardag is een speciaal moment en het spel zelf leent zich ook tot een digitale versie voor de iPhone en de iPad. Even met je vinger schuiven en je kan een drenkeling al redden", zegt directeur Marcel de Groot van Smart.

JVdPo Foto Dirk KERSTENS