Expert betwist goede veiligheidsscore tunnel

Expert betwist goede veiligheidsscore tunnel

Expert betwist goede veiligheidsscore tunnel

Print
Volgens Touring behaalt de noodlottige tunnel in Zwitserland een goede veiligheidsscore. Maar expert Johannes Hübner betwist dat. "Invoegstrook en dubbele vangrail ontbreken."

De tunnel waarin het dramatische ongeval gebeurde, wordt als veilig bestempeld. In 2005 kreeg hij de score 'goed' in het kader van het onderzoek EuroTest dat in totaal 49 tunnels in 14 Europese landen testte. Dat meldde de automobilistenvereniging Touring woensdag. De score 'goed' is de op één na beste op een schaal van vijf mogelijke scores.

Maar volgens de ongevallenexpert Johannes Hübner van de internationale vereniging voor bustoerisme RDA is de tunnel helemáál niet zo veilig. "Volgens de eerste analyses zou de bus in een lange bocht naar rechts met het rechtervoorwiel tegen de stoeprand geraakt zijn", aldus Hübner. "Maar die rand houdt op bij het begin van de noodnis, waardoor de bus de tegendruk van de rand verloor en volgens mij in de 50 meter lange inham is gereden. Vooraleer de chauffeur kon reageren, was het onheil geschied. De bus is tegen de rechte hoek van de massieve wand gebotst met een snelheid van minstens vijftig kilometer per uur. Die hoge snelheid verklaart de enorme omvang van de schade."

Volgens Johannes Hübner hadden enkele ingrepen in de tunnel een groot deel van de ellende kunnen voorkomen. "Zo was er bijvoorbeeld geen invoegstrook na de noodnis. Op zijn minst had er ook een dubbele vangrail aan het begin en het einde van de noodnis moeten zijn."

KOVE

Foto Reuters

MEEST RECENT