Winkelketens kraken onder zware prijzenslag

Winkelketens kraken onder zware prijzenslag

Winkelketens kraken onder zware prijzenslag

Print
De distributiesector lijdt onder de hevige prijzenslag en de crisis. Zowel Carrefour als Delhaize zien hun winst internationaal scherp dalen. De zwakke resultaten zetten de bedrijven tot bijkomende herstructureringen aan. In België vallen de cijfers nogal mee.
De economische crisis grijpt verder om zich heen. De onzekerheid zet de klanten tot meer zuinigheid aan. Ze houden de vinger op de knip en kijken uit naar goedkope alternatieven. Carrefour en Delhaize voelen de permanente druk. Ze gaan daarom mee in de harde prijzenslag en dagen de discounters uit. Delhaize zet in België zijn logo 365 in. Die witte producten doen het uitstekend. Met Red Market gaat de groep zelfs de confrontatie aan met Aldi en Lidl. Carrefour volgt en kondigt eveneens opeenvolgende prijsverlagingen aan.

Die concurrentieslag weegt zwaar op de rentabiliteit van de twee marktleiders. Zeker ook omdat zowel Carrefour als Delhaize ook sterk internationaal actief zijn en daar eveneens harde tegenwind onderkennen. Delhaize zag de bedrijfswinst verleden jaar met 10% dalen tot 935 miljoen euro. Carrefour diende zelfs 19% in te leveren en zag zijn resultaten dalen tot 2,1 miljard euro. De omzet van beide groepen steeg licht. Delhaize verkocht voor 21,1 miljard euro (+ 1,3%), Carrefour deed 0,9% beter tot 80,5 miljard euro.

Om de rentabiliteitscijfers te verbeteren gaan beide winkelketens saneren. Delhaize doet dat vooral in Amerika waar het 75% van zijn omzet realiseert. De Belgische winkels blijven buiten schot. Carrefour heeft eerder al zwaar gesnoeid in zijn Belgische winkelpark en zoekt de efficiëncyverbeteringen vooral in Frankrijk.

De aandeelhouders van Carrefour zullen het geweten hebben. De Franse groep halveert zijn dividend tot nog maar 52 cent. Delhaize heeft meer vertrouwen in de toekomst en verhoogt zijn dividend met 2% tot 1,76 euro per aandeel.

Marc BALDUYCK