Haven en werkgevers vormen blok: "Niet toegeven aan loodsen!"

Haven en werkgevers vormen blok: Niet toegeven aan loodsen!

Haven en werkgevers vormen blok: "Niet toegeven aan loodsen!"

Print
Het (tijdelijk) vertrek van de grootste klant van de Antwerpse haven, de rederij MSC, wegens de loodsenacties, slaat in als een bom. Op een inderhaast samengeroepen persconferentie riepen havenwerkgevers én Havenbedrijf donderdagnamiddag de overheden op in geen geval toe te geven en actief te zoeken naar middelen om de loodsen buitenspel te zetten.

Amper enkele uren na het ijskoude dreigement van MSC al zijn schepen af te leiden naar Rotterdam, riepen de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V, foto rechts), haventopman Eddy Bruyninckx (foto links) en afgevaardigd bestuurder Rudi De Meyer van de havenwerkgeversorganisatie Alfaport in een bijzonder grimmige sfeer de pers bij elkaar "omdat de situatie nu zo ernstig is dat we ze zo breed mogelijk aan de brede opinie willen toelichten".

'Chantage'

"Tegen de bijzondere achtergrond van de globale financiële crisis en de enorme concurrentieslag die dit tot gevolg heeft tussen de reders en tussen de havens, is het nu gebruikte actiemiddel - het lamleggen van de Vlaamse havens - zo buitensporig in verhouding met de directe onmiddellijke schade, dat we wel moeten reageren", aldus Van Peel.

"Dit kan niet meer. Wij vragen zeker niet: geef toe. Integendeel. Als havenbedrijf zijn we onder de indruk van het vaste voornemen van de werkgevers zich niet te laten chanteren. Ook voor de werkgevers is het er nu zover over dat ze bereid zijn er de enorme economische schade bij te nemen om van deze vorm van economische chantage bevrijd te worden."

Volgens Van Peel is "MSC overigens intussen geen alleenstaand feit". Welke andere rederijen het ook voor bekeken houden, zei hij niet.

Loodsplicht

Heel concreet riep Van Peel, onder goedkeurend geknik van het Havenbedrijf én de havenwerkgevers, de overheden op de staking "met alle mogelijke middelen te stoppen". Zowel het Havenbedrijf als de overheden moeten bv. uitvlooien of de loodsen kunnen worden opgeëist. Maar ook aan andere maatregelen wordt gedacht: bv. in toenemende mate schepen vrijstellen van loodsplicht, zij het dat dit een werk van lange adem wordt.

Churchill parafraserend vatte Van Peel samen: "Zelden hebben zovelen zoveel schade te lijden door de actie van zo weinigen". "Dit is voor Antwerpen het ernstigste feit sinds de dreiging van niet-uitvoering van de Scheldeverdragen. Als we zo verdergaan krijgt Antwerpen een reputatie die erger is dan deze van Marseille!"

PVB

Foto JVDP

.

Nu in het nieuws