"Deze festivalbandjes zijn de toekomst"

Deze festivalbandjes zijn de toekomst

"Deze festivalbandjes zijn de toekomst"

Print
Tijdens het Groningse showcasefestival Eurosonic werden ze al gedragen door de bezoekers. De Amerikaanse festivals Coachella en Lollapalooza gaan ze omgorden en ook Glastonbury is zwaar geïnteresseerd. We hebben over het festivalbandje met ingebouwde RFID-chip. Pukkelpoporganisator Chokri Mahassine is zwaar gecharmeerd door het idee, maar ziet de introductie ervan nog niet voor morgen.

Volgens Dutchband, de Nederlandse producent van de bewuste polsbandjes, biedt de RFID-technologie niet alleen extra bescherming tegen vervalsingen, het maakt het ook mogelijk om de bezoekers individueel te benaderen.

Daarnaast kunnen dragers van de microchip gekoppeld worden aan sociale media. "Ze kunnen bijvoorbeeld een act 'liken' op Facebook of deelnemen aan peilingen", zegt Michiel Fransen, managing director van Dutchband.

Tenslotte kent het bandje ook betaalmogelijkheden. "Dragers kunnen inderdaad waarde toekennen aan hun bandje waardoor ze bijvoorbeeld eten of drank kunnen consumeren", besluit Fransen.

Binnenkort op Pukkelpop?

"We volgen de ontwikkelingen hieromtrent al enkele jaren", zegt Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine. "Deze festivalbandjes zijn namelijk de toekomst. Vooral het veiligheidsaspect ervan spreekt me enorm aan."

"Allicht zullen we de bandjes eerst eens uitproberen op kleine schaal. De grote massa zal ze op korte termijn zeker niet gaan dragen."

Lees morgen meer in uw krant.

Rob RODIERS

Beeld: het festivalbandje met ingebouwde RFID-chip van Dutchband.

MEEST RECENT