
Grootste containerschip ter wereld verlaat Antwerpen rond 18u
De Edith Maersk, het 398 meter lange containerschip dat vrijdagavond moeiteloos afmeerde in het Deurganckdok, vertrekt vandaag wellicht reeds rond 18u. Het schip verpulverde het volume- én lengterecord voor de Antwerpse haven.
Direct nadat de Edith Maersk vrijdagavond kort na 19u was afgemeerd aan de PSA-terminal in het Deurganckdok, zette de terminaloperator meteen vijf containerkranen in om het recordschip snel te behandelen. En ook daar een goede beurt te maken. Vermits de Edith van het Verre Oosten op weg was naar Rotterdam en pas op het laatste ogenblik werd afgeleid naar Antwerpen, lag er geen lading te wachten en werden er alleen containers gelost. Volgens Tony Hylebos (Maersk Belgium) worden er in Antwerpen in 2.700 kraanbewegingen 2.215 containers gelost, goed voor 3.850 standaardcontainers (TEU). Aanvankelijk was de afvaart voor 19u voorzien, dat zou nu 18u worden. Dat bleek zaterdagochtend bij een bezoek van de Antwerpse haventop aan het schip. PSA zette niet alleen direct vijf containerkranen in maar gebruikte ook zgn. twinlifts waarbij telkens twee containers tegelijk uit het schip werden gehaald.
Volle capaciteit
De Edith Maersk kwam vrijdagavond Antwerpen binnen met een diepgang van 14,5 meter en vertrekt met een diepgang van 12,2 meter. "De Edith was geladen met 14.500 TEU (op een capaciteit van 15.500). Voor ons, Maersk, beschouwen we dit als een vaart op volle capaciteit", aldus nog Hylebos die de hele operatie als perfect bestempelde en eraan herinnerde dat dit succes slechts mogelijk was dankzij de Scheldeverdieping.
Dat deden ook havenschepen Marc Van Peel én de kapitein van de Edith Maersk, Jogvan Petersen. "De komst van de Edith Maersk heeft voor Antwerpen een hoge symbolische én reële waarde. Hier is heel veel werk aan vooraf gegaan. Dit is voor Antwerpen echt een culminatiepunt. We kunnen nu ten volle onze voordelige inlandse ligging uitspelen", aldus Van Peel.
"Het kan"
Maar ook kapitein Petersen was vol lof en liet verstaan dat ook de volgende generatie Maersk-schepen geen probleem kan vormen. Petersen wees er op dat hij pas in het Kanaal te horen kreeg dat hij wegens congestieproblemen in Rotterdam naar Antwerpen moest uitwijken. "Van dan af verliep het allemaal snel en vlot. Ondanks de trafiek op de Schelde verliep alles gladjes. We weten nu dat het mogelijk is. Antwerpen is een uitstekend alternatief."
Petersen wees er ook op dat de loodsen onder de indruk waren van de enorme wendbaarheid van zijn reuzenschip. Volgens Petersen kan ook de volgende generatie super-containerschepen die Maersk nu in aanbouw heeft, geen probleem zijn. Die zullen 18.000 TEU aankunnen maar zullen nauwelijks langer of breder zijn. Het hogere vermogen zal mogelijk zijn door een andere rompbouw. Die schepen worden echter uitgerust met twee schroeven zodat ze, inclusief hun boeg- en hekschroeven, nog wendbaarder zullen zijn.
Of Maersk weldra regelmatig met zo'n superschepen naar Antwerpen komt, blijft onzeker. De komst van de Edith Maersk was slechts een proefvaart. Wel heeft Maersk nu al acht wekelijkse aanlopen van Antwerpen en dat worden er binnenkort elf.
Lees ook: Grootste containerschip ter wereld afgemeerd in Antwerpen
Paul Verbraeken
Foto Stefaan Van Hul
CITTA
DE VONDST. De slagen van Turnhout
Op een rommelmarkt vond ik recent een pak speelkaarten rond de ‘Slag van Turnhout 1789’. Ik was …
Over Vuil Marie en het Spelende Engeltje: dialectgids Patrick Van Ouytsel brengt de ‘veroaltsjes oitet stad ’ tot leven
Stadsgids Patrick Van Ouytsel is zo’n rasechte sinjoor die zijn fierheid voor ’t Stad niet onder …
GEVELTOERIST. Opvallende gevels in Antwerpen
Wekelijks gaan we voor ons weekendmagazine citta op zoek naar blikvangers aan Antwerpse gevels. …