Supermarkten ontketenen klantenoorlog

Supermarkten ontketenen klantenoorlog

Supermarkten ontketenen klantenoorlog

Print
De concurrentie tussen de supermarktketens in België wordt steeds bitser. Daar waar de verschillende spelers tot nu toe nog zelden de directe confrontatie opzochten, belooft 2012 een bittere strijd om de klant te worden. Dat meldt De Tijd.

Met een zuinigere consument, het moeilijke economische klimaat en de oplopende kosten moeten de ketens alles uit de kast halen om stand te houden. Dat blijkt volgens De Tijd uit de initiatieven van verschillende ketens.

De harddiscounter Aldi rolt een grootschalige opsmukoperatie uit voor al zijn winkels. Het is het grootste investeringsproject ooit voor de groep.

Bij Makro, eigenaar van zes megawinkels in België, mochten enkel bedrijven (rechtspersonen) winkelen. De keten probeert de dalende populariteit van grote winkelconcepten te counteren door voortaan iedereen als klant toe te laten. Elke particulier kan voortaan een kaart aanvragen om binnen te mogen. Om dat bredere publiek aan te spreken, voert de groep sinds kort veel nadrukkelijker reclame, waarmee ze zich duidelijk positioneert tegenover de hypermarkten van Carrefour.

Colruyt was de jongste jaren met stip de succesvolste retailer van het land. Uit de recente halfjaarcijfers blijkt in elk geval dat iedereen het moeilijk krijgt. Colruyt wist wel nog meer omzet te boeken en de keten won ook nog marktaandeel, maar het moest daarvoor wel winstmarge opofferen. Hogere prijzen van leveranciers en stijgende loonkosten konden niet worden doorgerekend aan de klant.

De komst van Albert Heijn leidt tot de nodige nervositeit. De Nederlandse keten heeft dit jaar twee winkels geopend in ons land en kondigde onlangs aan dat ze binnen vijf jaar naar 50 winkels wil evolueren.