Voor 140 miljoen euro cadeaubonnen ongebruikt

Voor 140 miljoen euro cadeaubonnen ongebruikt

Voor 140 miljoen euro cadeaubonnen ongebruikt

Print
Belgen hebben dit jaar naar schatting voor 140 miljoen euro aan cadeaubonnen ongebruikt in de schuif liggen of al weggegooid. Dat valt af te leiden uit een enquête van het dienstenonderzoek Deloitte België.

Uit een rondvraag onder een representatief staal van 1277 consumenten bleek dat tussen september 2010 en september 2011 70 procent van hen een cadeaubon cadeau kreeg. 54 procent daarvan is nog niet gebruikt. In 2009-2010 kreeg 65 procent een cadeaubon, 23 procent daarvan is nooit gebruikt en voor de overgrote meerderheid hiervan is de vervaldatum intussen overschreden.

Deloitte liet eind 2010 berekenen voor hoeveel euro bonnen er toen niet ingeruild waren en kwam uit op 70 miljoen euro. Op dit moment (54 procent) zou dat bedrag dus rond de 140 miljoen euro schommelen, toch wel een hoge som in volle crisisperiode.

Marktleider Bongo zegt dat de markt voor cadeaubonnen, goed voor een omzet van 400 miljoen euro waarvan zij 100 miljoen voor hun rekening nemen, kennelijk een saturatiepunt bereikt heeft en dat er een lichte daling waarneembaar is.

Volgens woordvoerder Ruud Tiebos zijn het wel vooral de goedkopere cadeaubonnen (bijv. 15 euro voor een cd of zo) die blijven liggen. De belevenisbonnen van Bongo (voor een weekendje wellness of een gastronomische trip bijvoorbeeld) kosten een pak meer en blijven volgens Tiebos maar zelden ongebruikt. "Het gaat om een kleine minderheid, maar dat cijfer publiceren we niet." Het geld dat iemand geeft aan een bon die niet wordt ingeruild, gaat naar de verkoper van de bon, zoals Bongo.

Volgens critici halen ze juist hieruit hun winst. "Maar wij hebben veel liever dat mensen hun bon ook gebruiken", zegt Tiebos. "Tevreden klanten zullen later ook zelf bonnen cadeau geven of voor zichzelf kopen. Dat is voor ons op termijn veel interessanter."

Bongo is een specifiek Belgisch product met hoofdkantoor in Antwerpen. Het is ontstaan uit Weekendesk, gespecialiseerd in via internet te boeken trips, en is intussen onderdeel van de Franse groep Smart & Co. Overigens blijft de cadeaubon een van de absolute toppers onder de kerstboom dit jaar, zo blijkt nog uit het onderzoek van Deloitte. Aan de consument dus om er dan maar gebruik van te maken.

.

Nu in het nieuws