Goederentreinen razen niet door Lier over hoog viaduct

Print
Lier - Lier De geplande tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven zal in Lier niet met hoge taluds aangelegd worden.
Deze beslissing van Infrabel is goed nieuws voor de wijk Kloosterheide in Lier. In de oorspronkelijke plannen van de NMBS uit de jaren 90 zouden de goederentreinen tot aan de Ring (R16) op een berm rijden en vandaar op een viaduct tot aan de Kesselsesteenweg. Dat viaduct zou een hoogte hebben van 12,5 meter plus een opbouw van 6 meter.

Die piste heeft Infrabel nu definitief verlaten. Dit tracé zou een te grote impact hebben op mens en milieu", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.
"Er blijven nu nog twee varianten over. De eerste is een boortunnel van zestien kilometer van Merksem-Schoten tot in Lier. Daar wordt aangetakt op de bestaande lijn 15 richting Kessel (Nijlen). Dit tracé heeft natuurlijk een bepaald kostenplaatje."

De tweede variant bestaat uit een tunnel onder de Krijgsbaan en de R11.
Tussen Mortsel en Lier zouden de treinen zowel op nieuwe als bestaande sporen rijden, deels in een open, deels in een overdekte sleuf. In deze variant worden de stationsomgevingen van Lier en Boechout op niveau -1 aangelegd.

De Vlaamse regering zou eind 2012 beslissen welk tracé het uiteindelijk wordt. Ion dat geval kunnen de werkzaamheden begin 2015 aanvangen.

Chris VAN ROMPAEY

.

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio