Choquerende BIVV-campagne aangepast

Choquerende BIVV-campagne aangepast

Choquerende BIVV-campagne aangepast

Print
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) past zijn confronterende campagne om jonge chauffeurs te sensibiliseren aan. Er kwam felle kritiek op de Facebook-applicatie van het BIVV, waarmee iemand een vals krantenartikel kan aanmaken over een vriend van wie men vindt dat hij gevaarlijk en roekeloos rijdt.

Uit cijfers van het BIVV blijkt dat bij zware weekendongevallen 36 procent jongeren betrokken zijn. En dat vier op de tien jongeren in de wagen stappen bij een chauffeur onder invloed. Met de campagne ‘Go For Zero’, die op jongeren tussen 18 en 24 jaar gericht is, hoopt het BIVV te sensibiliseren. Of beter: choqueren.

Met een applicatie kunnen vrienden elkaar doodverklaren op Facebook. Gebruikers moeten gegevens over het ‘slachtoffer’ invoeren en vervolgens wordt een krantenartikel gemaakt.

Volgens dat bewuste artikel is de persoon in kwestie gestorven in een verkeersongeval. Het artikel lijkt echt, en ook alle persoonsgegevens kloppen. Dat kan wel eens hard aankomen en de applicatie wordt daarom aangepast. Wie nu een melding krijgt dat er een krantenartikel is verschenen, krijgt er duidelijk de boodschap bij dat het bewuste artikel niet echt is.

"Het voorval beschreven in het artikel is niet echt gebeurd en werd enkel gecreëerd in het kader van een sensibilisatiecampagne tegen verkeersongevallen", zo luidt de tekst. En nog: "Dit bericht, inclusief eventuele bijlagen, is uitsluitend bestemd voor de persoon die in het artikel vermeld wordt."

Lees ook: "Mijn familie en vrienden dachten dat ik dood was"

.

Nu in het nieuws