Horendonkse leerlingen zijn knap

Print

Horendonkse leerlingen zijn knap

Essen - In september van dit schooljaar startte de basisschool Vincentius uit Essen-Horendonk een nieuw project rond talenten en meervoudige intelligentie (MI). De inspiratie hiervoor haalde de school bij de MI-theorie van de Amerikaanse professor Howard Gardner. µ
“Leerkracht Kathleen Pockelé licht toe: “Deze theorie leert ons dat er 8 intelligenties bestaan en dat mensen dus op meerdere manieren knap kunnen zijn. Iedereen is zeker knap in iets! Sommigen blinken uit in muziek of zijn bijzonder sportief, anderen zijn bollebozen in rekenen of taal en nog anderen weten alles over de natuur of zijn heel sociaal. Vanuit die talenten werken, is een hele uitdaging en in de basisschool van Horendonk gaat men die voluit aan! De kinderen worden er met een andere bril bekeken, met in het achterhoofd niet de vraag: “Hoe knap ben je?”, maar “Hoe ben je knap?”

In dit kader organiseerde de school op 15 november ook z’n eerste (van drie) talentenjacht. Tijdens de talentenjacht werd er een hele voormiddag gewerkt rond de 8 verschillende intelligenties. Rekenknappe kinderen leerden schaken van een schaakexpert, terwijl een kunstenaar de beeldknappe kinderen hielp om de schilder of beeldhouwer in zichzelf te ontdekken. Zelfknappe leerlingen kwamen helemaal tot rust in een zonneklasje. De taalknappe kinderen kregen hun eerste woordjes Russisch voorgeschoteld en de beweegknappe leerlingen leerden van lokale schutters omgaan met pijl en boog. Verder gingen natuurknappe kinderen op zoek naar braakballen, vonden die ook en ontleedden ze achteraf.
Een bijzonder toffe voormiddag waarin de kinderen hun (nieuwe) talenten leerden ontdekken of verder konden ontwikkelen en dat is ook de bedoeling van het hele project: kinderen laten zien waarin ze uitblinken en hun talenten leren gebruiken om andere talenten te ontdekken of te verbeteren, “besluit de enthousiaste juf

Kris Peeters
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio