Mode

Elvis Pompilio: "Ook bekendheden moeten naar mijn Belgische winkel afzakken"

Print

Elvis Pompilio: Ook bekendheden moeten naar mijn Belgische winkel afzakken

Elvis Pompilio ontwierp een exclusieve collectie voor drankenproducent Schweppes. Een niet voor de hand liggende keuze voor een prestigieuze hoedenontwerper. En dus trok She.be naar Pompilio om hem te onderwerpen aan een vragenuurtje.

Elvis Pompilio begon zijn carrière als hoedenontwerper in 1987. Hij ontwierp hoeden voor Chanel, Mugler, Hugo Boss, Céline, Dirk Bikkembergs en Hervé Léger en mag bekendheden als Jean Collins, Harrison Ford, Madonna en Sharon Stone tot zijn vaste cliënteel rekenen. Maar dat betekent niet dat de man is gaan zweven. Allesbehalve. Pompilio is een goedlachse, nuchtere man. "Als bekendheden mijn hoeden willen kopen, moeten ze naar mijn winkels afzakken. Naar hen toe gaan, doe ik niet. Dat zou ik bij een andere klant ook niet doen."

Modeontwerpers zetten zich vaak af tegen commerciële instellingen. Jij gaat in zee met één van hen. Waarom net Schweppes?

"Waarom niet? Het gaat mij maar om één ding: creëren. Dat kan gaan van hoeden tot accessoires of zelfs kledij. Of dat nu voor een klant is of voor Schweppes, wat maakt dat uit? Bij dit bedrijf kreeg ik volledige carte blanche. Dat is essentieel voor mij. Als ik hoeden ontwerp voor de modeshow van Ann Demeulemeester zal ik eerst even naar de collectie gaan kijken om me te laten inspireren, maar mij regeltjes opleggen doet ook Ann niet. Een designer moet zijn creativiteit kwijt kunnen en dat gaat enkel als hij zich niet aan de regels van anderen moet houden."

Voor de collectie ontwierp je een reeks rietjes uit aluminium. Waarom net dat materiaal?

"Ik hou niet van wegwerp. De hele maatschappij is in het teken van wegwerp komen te staan. Ik ben eerder gierig op dat vlak. Als ik een hoed ontwerp, houd ik de restjes stof bij. Die kunnen nog dienen voor een volgende project. Zo is het bij Schweppes ook. Waarom zou je iedere keer een nieuw rietje nemen om je drankje op te fleuren. Is het niet veel leuker om een designobject te hebben, dat eeuwig meegaat en waar je pas écht mee kan pronken?"

In de collectie voor Schweppes vind je naast rietjes ook pins, lampen, posters en een hoed. Alle stukken zijn enkel verkrijgbaar via acties in cafés, bars en via Schweppes zelf.

Beeld: Pompilio in actie tijdens de recente modeshow voor Braccialini

NIET TE MISSEN