Helft webwinkels betaalt retourzendingen niet volledig terug

Print
Meer dan de helft van webwinkels betaalt retourzendingen niet volledig terug. Dat blijkt uit een onderzoek van het Europees Centrum voor de Consument.

De Europese Richtlijn over de verkopen op afstand is duidelijk: als een consument zijn aankoop binnen de herroepingstermijn annuleert, dan moet de verkoper de gestorte bedragen kosteloos terugbetalen. In de “mystery shopping”-studie van het ECC-Net, betaalde echter slechts 43% van de verkopers het correcte bedrag terug.Bij die studie kocht ECC in 17 EU-lidstaten (waaronder België) telkens 20 producten tussen 50 euro en 150 euro. Die werden vervolgens teruggestuurd.

Andere vaststellingen van ECC slaan op de informatie voor de consument. De sites scoren behoorlijk voor het vermelden van de wettelijk verplichte informatie zoals de naam (90% gemakkelijk te vinden), het geografische adres (86%), het e-mailadres (80%), maar niet van het ondernemingsnummer (slechts 49%). 26% geeft geen informatie over de leveringstermijnen en 7% geen over de leveringskosten. Slechts 82% van de sites vermeldt het herroepingsrecht en in 20% was de informatie verkeerd.

De websites met een keurmerk scoren niet beter dan de websites zonder keurmerk.

JVG