Bpost start met netwerk van pakjesautomaten

Bpost start met netwerk van pakjesautomaten

Bpost start met netwerk van pakjesautomaten

Print
Wie een paketje verwacht van bpost kan dat voortaan ook laten toekomen in een opslagautomaat. Daar kan het dan ten alle tijden worden afgehaald. Ook het zelf versturen van pakjes via deze automaat is mogelijk. Bpost wil hiermee inspelen op het steeds groeiende succes van aankopen via het internet.

Bpost is met drie automaten gestart. Ze staan bij het postkantoor De Brouckère in Brussel, op de luchthaven van Zaventem en op de parking van Delhaize in het winkelcentrum Basilix in Sint-Agatha-Berchem.

Tegen eind volgend jaar wil bpost al 70 installaties hebben, tegen eind 2013 moeten het er 150 zijn.

"We denken dat we voor een nationale dekking zo'n 200 à 300 automaten moeten plaatsen", zegt directeur pakjes Frank Jahn van bpost.

Wie een pakje wil laten toekomen in een automaat of er eentje via dat systeem wil laten versturen, moet zich eerst registeren via de website www.bpost.be/bpack247 en krijgt vervolgens een gratis scankaart.

Acht dagen tijd

Telkens een pakje toekomt in de automaat van zijn keuze wordt de klant verwittigd via een sms. Hij heeft dan acht dagen tijd om het pakje op te halen. Het volstaat om de kaart te scannen en de geheime code in te toetsen. Nadien opent het luik zich spontaan. Rolstoelgebruikers hebben daarbij zelfs de mogelijkheid om steeds de kiezen voor een luikje onderaan.

Pakjes die na acht dagen niet afgehaald zijn, worden terug aan de afzender bezorgd. Dat is sneller dan via een postkantoor. Daar blijven ze tot vijftien dagen liggen.

Het toestel laat ook toe om pakjes te verzenden. Maar dan moet men eerst een sticker hebben gekocht in het postkantoor of online of het moet gaan om een retourzending van een partij waarmee bpost een overeenkomst heeft.

Op termijn wil bpost het mogelijk maken dat er ook pakjes verzonden kunnen worden zonder voorafgaande aankoop van een sticker.

De automaten kosten bpost 60.000 euro per stuk.

Bpost hoopt de omzet van zijn pakjesdivisie de komende vijf jaar te verdubbelen. Momenteel klokt die nog af op 180 miljoen euro.

Nieuwe naam

Naast de opstart van de pakjesautomaten kondigt bpost ook een nieuwe naam voor zijn pakjesdienst aan. De huidige benamingen Taxipost, Corpco en Eurosprinters verdwijnen ten voordele van Bpack.

JVG