Lecturama belooft leven te beteren

Print
De Nederlandse uitgeverij Lecturama belooft haar leven te beteren. Ze werd immers op de vingers getikt door de Economische inspectiediensten in Nederland en België omdat ze haar klanten ongevraagd vervolgzendingen opstuurde en aanrekende.

Lecturama is een Nederlands bedrijf dat verzamelseries voor diverse hobby's zoals breien of digitale fotografie aanbiedt. Consumenten klaagden er herhaaldelijk over dat zij ongewenste vervolgzendingen ontvingen, terwijl zij naar hun idee slechts hadden ingestemd met het ontvangen van een proefpakket.

Lecturama werft klanten door consumenten te bellen die op internet in een enquête hebben aangegeven interesse te hebben voor bepaalde bezigheden of producten.

Vervolgens krijgen zij een telefonisch aanbod. Consumenten meldden in hun klachten over Lecturama dat het leek alsof het aanbod inhield dat men tegen een gering bedrag een proefpakket kreeg toegestuurd. In werkelijkheid volgden vervolgzendingen waarvoor flink betaald moest worden.

Volgens de Nederlandse Consumentenautoriteit zondigde Lecturama tegen de regels die stellen dat in het verkoopgesprek het aanbod voldoende duidelijk moet worden gemaakt. Als een consument slechts heeft ingestemd met een kennismakingspakket kan het bedrijf hem niet dwingen te betalen voor vervolgzendingen die zomaar worden gestuurd.

Het bedrijf heeft er zich nu toe verbonden een duidelijk onderscheid te maken tussen de eerste zending en de vervolgzendingen. Met het sturen van vervolgzendingen wordt pas gestart nadat de consument daarmee expliciet heeft ingestemd. Ook met de kosten daaraan verbonden moet de consument akkoord gaan.

JVG

.

Nu in het nieuws