Specialiteiten in de bouw: de hoogspanningsschilder

Specialiteiten in de bouw: de hoogspanningsschilder

Specialiteiten in de bouw: de hoogspanningsschilder

Print
Tientallen meters hoog aan een kabel hangen en ondertussen de hoogspanningsmasten een nieuwe verflaag geven. Ook dat is bouw en het is absoluut geen beroep zonder risicio’s.

Eddy Pichry werkt al twaalf jaar bij de firma Iris in Geel. Schilder van beroep, maar geen gewone schilder. Hij en zijn collega’s staan in voor het schilderen van de hoogspanningsmasten in België. “Het is wel een beroep dat je graag doet of helemaal niet”, weet Pichry. “Een weg tussenin is er niet. Als je het niet met honderd procent volle goesting doet, dan hou je het niet vol.”

Hij begon als gewone arbeider, maar klom ondertussen op tot werfleider. Hij beklemtoont ook dat het een fysiek enorm belastend beroep is. “Fysiek is het inderdaad best een zware job. Het is enorm belastend voor je heupen, enkels en knieën. Je lichaam staat of hangt nooit echt in een natuurlijke houding.”

Ook Bernd Goris en Mahmoud Belafkih beamen dat. “Als je dit enkele jaren doet, dan begin je dat te voelen. Maar toch is het een fijne job. Het geeft een gevoel van vrijheid daarboven.”

Het is echter niet alleen die onnatuurlijke houding. “Als onze jongens naar boven klimmen, dan moeten ze toch gemiddeld minstens vijftien kilogram mee naar boven zeulen. Dat kan niet overdreven veel lijken, maar neem het maar eens mee als je uren daarboven hangt.”

En dan is er nog het gevaar. “Je werkt met hoogspanning. Rond de kabels geldt een ‘doodzone’ en een ‘gevarenzone’. Daar blijf je best uit. Soms wordt de elektriciteit wel even utigeschakeld, maar dat is absoluut niet altijd het geval. Je hebt dus eigenlijk 36 ogen nodig om alles in de gaten te houden. Ik ben zelf ooit gevallen. Anderhalf jaar was ik verlamd, maar uiteindelijk ben ik er toch weer bovenop geraakt.”

Fysiek belastend en gevaarlijk, maar ook niet echt proper. “Wie het de eerste keer doet, hangt gegarandeerd van top tot teen onder de verf”, lacht Pichry. “Het vergt wat techniek om zo weinig mogelijk verf op je te krijgen, maar helemaal vermijden kun je het toch niet.”

VTT

.

Nu in het nieuws