Spector verkleint verlies

Spector verkleint verlies

Spector verkleint verlies

Print
De beursgenoteerde groep Spector heeft in het eerste halfjaar van 2011 een verlies geboekt van 1,258 miljoen euro. Dat is 80% minder dan in dezelfde periode van 2010, toen de malus nog uitkwam op 6,323 miljoen euro.

Spector heeft twee divisies. De eerste legt zich toe op fotoproducten, de tweede is de uitbating van de ketens van elektroproducten Photo Hall en Hifi International.

De verkleining van het verlies deed zich vooral voor in de tak van de fotoproducten. Die was nochtans jarenlang het zorgenkind. Door de overschakeling van analoge naar digitale fotografie laten veel minder mensen nog foto's afdrukken. Het bedrijf diende dan ook andere inkomsten te zoeken, bijvoorbeeld uit fotoboeken of het afdrukken van foto's op koffiekoppen. Deze nemen dan ook stelselmatig toe.

De tak van de elektroproducten scoort momenteel echter bijzonder zwak. De consument houdt immers de vinger op de knip. De stijging van de energieprijzen en de verwachte toename van de belastingen doen hem grote aankopen uitstellen. Marktonderzoek van Gfk leert dat de verkoop van alle consumentenelektronica in het tweede kwartaal 10% onder het peil van vorig jaar zat.

Voor de tweede jaarhelft verwacht Spector betere resultaten van zijn afdeling fotoproducten. Voor de afdeling consumentenelektronica geeft het bedrijf geen prognoses, gezien de onzekere economische toestand.

JVG