Belgische bedrijven betaalden nog nooit zo slecht

Print
De Belgische bedrijven betaalden hun facturen nog nooit zo slecht als vandaag. Slechts 61,41% van de rekeningen wordt nog op tijd gekweten. Het aantal dat meer dan 90 dagen te laat of helemaal niet meer wordt betaald, is gestegen tot 14,32%.

De betalingsmoraliteit van de Belgische ondernemingen is dus naar een dieptepunt gezakt, zegt het bureau voor bedrijfsinformatie Graydon.

In het tweede kwartaal van 2011 werden nog maar 61,41% van alle facturen die ondernemingen mekaar toezenden tijdig betaald. Dat is nog een daling tegenover het eerste kwartaal, toen er al een slecht cijfer van 63,14% werd genoteerd.

Bovendien is er ook een hausse van het aantal rekeningen dat negentig dagen na de vervaldatum nog steeds niet is gekweten. Het bedraagt nu 14,32% van alle facturen.

Zelfs tijdens het derde kwartaal van 2009 - in volle crisis en tot nog toe het slechtste resultaat ooit- noteerden we betere cijfers, zegt Graydon nog.

Bovendien blijkt, terwijl vooral industriële sectoren stand houden, duidelijk dat de betaalachterstand in eerste instantie zaak is van die bedrijven die het dichtst bij de consument en de dienstverlening staan. Horeca, verhuur en lease van consumentenartikelen, verhuur en exploitatie van onroerend goed zijn slechte betalers. Ook de organisatoren van allerhande congressen en beurzen en de ‘administratieve en ondersteunende activiteiten ten behoeve van kantoren en zakelijke activiteiten’ houden de knip angstvallig op de beurs.

De toestand is ronduit alarmerend, concludeert Graydon. Het niet ontvangen van gelden die men te goed heeft, is een van de voornaamste oorzaken van bedrijfsfaillissementen.

JVG