"Tram Hasselt-Maastricht kost 100 tot 123 miljoen"

Print

Tram Hasselt-Maastricht kost 100 tot 123 miljoen

“Afhankelijk van elektro/diesel-tramstellen of puur elektrisch aangedreven stellen zal de aanleg van de tramlijn Hasselt-Maastricht 100 of 123 miljoen euro kosten.” Dat zegt Vlaams parlementslid Johan Sauwens (CD&V) op basis van berekeningen uit een nieuwe studie. Die spreekt over 5 miljoen reizigers per jaar.

In het Vlaams regeerakkoord staat dat elke provincie deze legislatuur een tramproject krijgt. Voor Limburg gaat het om de lijn 1 Hasselt-Diepenbeek-Bilzen- Lanaken-Maastricht, als onderdeel van het Spartacusplan. Dat omvat ook de tramlijnen Hasselt-Genk- Maasmechelen (lijn 2) en Hasselt- Neerpelt-Lommel (lijn 3).

Gisteren organiseerde de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams parlement een gedachtewisseling over ‘de vertramming van Vlaanderen’. Minister Hilde Crevits (CD&V) en directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn kregen er een resem vragen, maar zullen die pas volgende week beantwoorden.

En hoewel de geactualiseerde studie over kostprijs en reizigerspotentieel van Spartacus pas in oktober klaar zal zijn, kwam voor en achter de schermen al heel wat informatie vrij.

Spartacus-projectleider Peter Van Overvelt gaf in de commissie voor het eerst vaag de resultaten van het onderzoek naar het reizigerspotentieel van Spartacus. Wij konden de exacte cijfers inkijken.
- In Limburg mikt men op 13,5 miljoen per jaar. Maastricht gaat uit van 2 tot 3 miljoen reizigers per jaar op zijn grondgebied.
- Ondanks veel aandringen lostte noch Crevits, noch Kesteloot iets over de kostprijs die de geactualiseerde studie heeft berekend. Maar Johan Sauwens (foto links) weet meer.
"De aanleg van tramlijn 1 zal dubbel zoveel kosten als geraamd: 100 miljoen euro voor tramstellen die aangedreven worden op elektriciteit en diesel, en 120 miljoen voor puur elektrische tramstellen.” Maar dat is dan nog zonder de personeelskosten, het onderhoud van het traject en de aankoop van 18 tramstellen gerekend.

Pietepeuterigheid

De vertraging van het Spartacusdossier is volgens Sauwens onder andere te wijten aan de afspraken die moesten worden gemaakt met de NMBS en Nederland en de implementering van de Europese ETCS-regels inzake beveiliging.

"Maar in Limburg moeten we af van onze pietepeuterigheid", was de reactie van Sauwens. "We moeten beslissingen uitvoeren, ambitie hebben en durven investeren in de toekomst. En ja, dat zal veel geld kosten. Maar trams gaan over veel meer dan puur economische veel meer dan puur economische wetmatigheden. Milieu-effecten, leefbaarheid in kernen, uitstraling, enz. zijn minstens zo belangrijk.”

Nu in het nieuws