Belg lust alcoholvrij bier niet

De twee alcoholvrije dranken die AB InBev dit jaar op de markt bracht, zijn nog geen laaiend succes. De campagnes met gratis blikjes en tv-spots hebben weinig invloed op onze smaakpapillen.

kscherpenberg

Marktleider AB InBev lanceerde begin dit jaar Hoegaarden 0,0 en Jupiler Force. Twee toevoegingen aan een alcoholvrij gamma dat voorlopig vooral in het buitenland succes heeft.

In België worden de dranken lauwtjes onthaald. Niet alleen de bierkenners twijfelen, ook aan de kassa wordt geaarzeld. "In het begin waren de klanten nieuwsgierig, maar nu is de verkoop heel zwak", klinkt het onder meer bij drankenhandel Van Vlierden uit Helchteren. "De rekken staan vol met alcoholvrije bieren, maar niets slaat aan", aldus de verkopers van Dranken Bartels in Heusden. Ook andere drankenhandels bevestigden dit verhaal.

AB InBev gelooft nochtans in zijn nieuwe aanwinsten. "Wij zijn zeer tevreden over de verkoop. De producten zitten nog in volle lanceerfase. Het gaat hier om nieuwe dranken, en die hebben tijd nodig", zegt woordvoerster Karen Couck.

Ronny Langenaeken, voorzitter van de Limburgse Biervrienden, is niet overtuigd. "De Belg wil bier in al zijn smaken, geuren en kleuren. Voor alcoholvrij bier is er maar een beperkte markt."

JVHo

MEER OVER Hoegaarden