Strengere regels voor cruiseschepen in Antwerpen

Strengere regels voor cruiseschepen in Antwerpen

Strengere regels voor cruiseschepen in Antwerpen

Print
Antwerpen - De Permanente Scheldecommissie bekijkt volgende maand of de veiligheid op de Westerschelde aangescherpt moet worden: riviercruiseschepen zijn immers uiterst kwetsbaar.

Jaarlijks komen er nu al zowat 500 riviercruiseschepen via het Albertkanaal, de Schelde-Rijnverbinding of zelfs via de Westerschelde naar Antwerpen. En hun aantal gaat crescendo.

Wegens hun succes worden ze ook steeds groter gebouwd. Gisteren nog meerde aan het Antwerpse Zuiderterras de gloednieuwe Alina van de Zwitserse rivierrederij Scylla Tours af: een luxueuze toeristenschuit van 135 meter lang en met 216 passagiers, een recordschip in zijn categorie.

Maar zo’n zeer laag liggende luxeboten - in feite binnenschepen met vaak dan nog ruime ramen tot bijna op de waterlijn - zijn bij botsingen uiterst kwetsbaar. Bovendien zijn de passagiers veelal al een dagje ouder.

"Daarom stelt de Beroepsvereniging van Loodsen zich toch wel eens vragen over de veiligheid. Als er daarmee ooit iets gebeurt, hebben we prijs. Maar laat ons eerlijk zijn: er is geen immanent gevaar en er hebben zich bij mijn weten ook nog geen problemen voorgedaan. Die mensen houden zich aan de navigatievoorschriften."

Evaluatie

"Tot 2008 hadden die riviercruiseschepen, bijvoorbeeld in zeesluizen, dikwijls de onhebbelijke gewoonte om dicht bij zeeschepen te komen. Dit dan om de passagiers een indrukwekkend beeld te geven", vertelt Jacques D’Havé, administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

"In diezelfde periode maakte ikzelf op de Westerschelde bij ruw weer aan boord van een veel kleinere kijkboot mee dat een zware golf een panoramisch raam aan diggelen sloeg en er direct een halve meter water binnen stond. Vanuit die ervaringen heeft de Permanente Commissie toen al stringente maatregelen afgekondigd. Zoals een meldingsplicht, een vaarverbod bij slechte weersomstandigheden met golven van meer dan 1,5 meter en de verplichte kennis van Engels en Nederlands. Wie zich daar niet aan houdt, krijgt een vaarverbod. Volgende maand zal de Commissie de toestand evalueren en bekijken of aanvullende maatregelen vereist zijn."

PVB

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio