Kamer pakt kwaadwillige reclameronselaars aan

Kamer pakt kwaadwillige reclameronselaars aan

Kamer pakt kwaadwillige reclameronselaars aan

Print
De Kamer keurt donderdagmiddag een wet goed waardoor de praktijken van kwaadwillige reclameronselaars aan banden worden gelegd. Unizo en Voka dringen al lang aan op deze wet en nu is er een gezamenlijk voorstel van Liesbeth Van der Auwera (CD&V) en Karel Uyttersprot (N-VA).

"Reclameronselaars teisteren al geruime tijd onze ondernemingen. Een veel gebruikte techniek is die van de waardeloze (internet)gidsen waarop de ondernemer intekent. Ongevraagd krijgt hij dan een registratieformulier voor een of andere gids in de bus met de vraag om genoteerde gegevens te verbeteren of aan te vullen. Achteraf krijgt hij daarvoor een gepeperde rekening", zo weten de indieners.

Groot lettertype

"Of nog: een reclameronselaar zegt dat hij bedrijf X van de lijst gaat schrappen, maar dat dit pas binnen een jaar kan en vraagt vervolgens of bedrijf X, dat nooit iemand iets gevraagd heeft, daarmee akkoord gaat. Uiteraard gaat hij akkoord. Achteraf krijgt hij een gepeperde rekening. Zo'n 35 reclameronselaars zijn in België met dit soort praktijken bezig. Hoeveel schade ze aanrichten is niet geweten, maar in Nederland tekent de schade voor 400 miljoen euro per jaar", zo luidt het.

Naar Oostenrijks model werd nu een nieuwe wet gemaakt om deze reclameronselaars aan te pakken. Het wordt verboden om adverteerders voor gidsen, adressenbestanden of telefoonboeken te werven zonder ondubbelzinnig aan te geven dat hiervoor moet betaald worden. Die mededeling moet in vet en in het grootste lettertype worden vermeld. Ook de prijs en de duurtijd van de overeenkomst moeten erbij staan.

Deze bepalingen komen bovendien in de wet op de consumentenbescherming. Meer over deze laatste wet vindt u op de expertenpagina van John De Wit.

JDW

.

Nu in het nieuws