Nekka Nacht op (f)luistermodus

Nekka Nacht op (f)luistermodus

Nekka Nacht op (f)luistermodus

Print
Antwerpen - Met Thé Lau nam Nekka Nacht zaterdag een bocht van 180 graden. Geen dansbare pop of stoere rock, maar een luistermarathon in de brede zin van het woord. 6.500 toeschouwers waren erbij en keken ernaar.

Het festival opende met 'Foorwijf' en 'Ambrayage' van Clement Peerens Explosition. Een vreemde keuze, want zo heftig en intens zou het die avond nooit meer worden, Arbeid Adelt niet meegerekend. Centrale gast Thé Lau liet weinig aan het toeval over en trapte af met 'Geloof' en 'Rigoureus', het nummer waarmee The Scene zich begin jaren negentig in de annalen nestelde. Twee nummers later ging het een eerste keer steil bergaf. De Nederlandse furie Renee van Bavel mag dan in eigen land een gevierde ster zijn, voor een festival als Nekka weegt ze (nog) te licht. 'Vanavond' en 'Beschaving' werden genekt door een fatale overdosis van gespeelde melancholie.

Ook Katarina Vermeulen, dochter van de in 2004 overleden Bram Vermeulen, stelde teleur. Het rijtje van schrandere, maar weinig succesvolle Nederlanders werd op punt gezet door de Amsterdamse rapper Lange Frans. 'Zing voor me' met Thé Lau werd door begeleidingsband The Scene nog net naar een hoger niveau getild, maar 'Het land van' had iets van patat met smikkelsaus. Niet te vreten.

Sarah Bettens compenseerde met 'Onder de dijk', 'Leef' en 'Blauw'. Arbeid Adelt, Marcel Vanthilt op kop, hield die toon aan met 'De dag dat het zonlicht niet meer scheen' en een eigenzinnige interpretatie van 'Rij, rij, rij'. De Belgen gaven zich niet gewonnen en dat had ook Eva De Roovere begrepen. Het midden in de zaal en solo vertolkte 'Brand' bleef aan de ribben kleven. Idem dito met 'Fantastig toch' waarvoor de Kempense zich op sleeptouw liet nemen door Thé Lau.

Dé climax zat in de staart. Tom Barman (dEUS) liet zijn 'The Architect' vertalen door Thé Lau en bracht de Nederlandse versie zelf aan de zijde van de gastheer en presentator Jan De Smet. De gelegenheidshit bleek de ultieme opmaat voor 'Volmaakte dag', geleend van Lou Reed.

Stef Kamil Carlens, ex-dEUS en stichter van Zita Swoon, zette zijn naam onder de enige echte kippenvelmomenten. Carlens' invulling van 'Ik rangschik' en 'Rauw, hees, teder' knalden heftiger dan het origineel. Ook nu weer klaarde hij de klus met extatische lichaamstaal, stilaan het handelsmerk van de in Schoten geboren vedette.

Peter Briers

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio