Stad Antwerpen mikt op gays en jongeren in citymarketing

Amsterdam lanceerde onlangs een groot citymarketing-plan om ‘upper class toeristen’ naar de stad te lokken. Een bedreiging voor Antwerpen? “Nee hoor, wij kunnen meeprofiteren”, klinkt het bij de stad.

jrosquin

Met een groot plan vol dure marketingtermen en een budget van 4,7 miljoen euro hoopt de stad Amsterdam in de top vijf te komen van de aantrekkelijkste steden van Europa. Backpackers en gay-toeristen komen toch al naar Amsterdam en daarom wil de stad nu een nieuw, rijk cliënteel aantrekken. Het lijstje met doelgroepen: empty nesters (kinderen het huis uit), upper class kwaliteitszoekers, postmoderne levensverrijkers en statusbewuste carrièrejagers.

STANDPUNT: Europa League is voor 't Stad op toeristisch vlak al heel mooi

Niet onder de indruk

Het klinkt behoorlijk indrukwekkend, maar op het kabinet van toerismeschepen Philip Heylen (CD&V) zijn ze niet echt onder de indruk. “We zijn niet bang voor Amsterdam. Het klinkt een beetje als een crisisplan”, vindt Arne Van Staeyen. “Ik vermoed dat Amsterdam op toeristisch vlak in een dipje zit. Maar dat ze investeren in citymarketing, is alleen maar goed. Rijke Amerikanen blijven echt geen twee weken in Amsterdam. Dan kunnen ze mooi naar Antwerpen komen. Antwerpen profileert zich trouwens ook al samen met Amsterdam, Valencia, Wenen en Zürich als Cool Capital.”

Buurlanden en Spanje

Antwerpen heeft al veel troeven voor de wat rijkere toerist, vindt ook Annik Bogaert van Antwerpen Toerisme en Congres. “We hebben de mode, de diamant, antiek, goede restaurants. Daarmee trek je dat publiek al aan.”

Antwerpen focust vooral op de buurlanden en op Spanje om de stad te promoten, en daarnaast op vier thema’s: Rubensstad, mekka van de mode, stad aan de stroom en wereldcentrum van de diamant. “Zo kunnen we het klassieke en het trendy imago uitspelen”, legt Annik Bogaert uit. “Duitsers zijn gek op Rubens, Chinezen op diamant en Nederlanders komen graag voor de mode.”

Gaytoerisme en jongeren

In tegenstelling tot Amsterdam focust Antwerpen juist wel op gaytoerisme en op jongeren. In mei wordt er een Engelstalig jongerenmagazine uitgebracht om Antwerpen te promoten en er komt een mobiele applicatie voor Antwerpen. “We zijn ook jongerenhoofdstad en in mei opent de jeugdherberg middenin de stad. Je moet promoten wat je in huis hebt”, zegt Arne Van Staeyen.

Ook voor gay-toerisme wordt specifiek campagne gevoerd, en cruisetoeristen zijn ook een doelgroep. “Dat zijn wel allemaal nichemarkten. Maar die zijn ook interessant. Cruisetoeristen hebben wat te besteden, en gays ook. Vaak zijn dat tweeverdieners die geen erfenis willen oppotten en geïnteresseerd zijn in mode en cultuur. Bovendien zijn het early adaptors zoals dat heet. Ze maken een bestemming hip.”

Of Amsterdam die top vijf haalt is nog af te wachten. Antwerpen is tevreden met een plaats in de top 25. Arne Van Staeyen: “Je kunt die steden niet vergelijken. Amsterdam is als merk een begrip, en zelfs bekender dan Nederland. Amsterdam speelt in de Champions League, wij een niveau lager.”

MAAIKE FLOOR

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio