Lachende verkeersborden als afscheid van Mattias (21)

Print

Lachende verkeersborden als afscheid van Mattias (21)

Antwerpen - Straatkunstenaar Rose Woods heeft op een hartverwarmende manier afscheid genomen van Mattias Van der Stighelen, die gisteren begraven werd in de kerk van Schoten. In heel de stad veranderde hij verbodstekens in een glimlach.

“Dit breekt mijn hart, dit doet deugd”, zei reclameman Guillaume Van der Stighelen toen hij op de hoogte werd gebracht van de actie van Rose Woods. Hij kreeg vlak voor de begrafenis van zijn zoon een email toegestuurd met de foto’s van de ‘glimlachende’ verkeersborden op de Oever, aan het Museum voor Schone Kunsten, de Leien, de Londenstraat en de Mechelsesteenweg. “De borden waren voor Matti”, zo stond in de mail, “vers gemaakt deze nacht, zodat ze in deze koude tijden toch wat warmte zouden brengen.”

Vorige zomer haalde Rose Woods een gelijkaardige stunt uit, maar dan zonder aanleiding. Ook toen plakte hij stickers met een gebogen streep in de vorm van een lachende mond op tal van verbodstekens.

Benjamin Verdonck

Wie gaat er schuil achter Rose Woods? De vermoedens gingen in de richting van Benjamin Verdonck, omdat die in 2009 tal van grappige acties in de stad had gehouden, maar de theaterman ontkende iets met de lachende verbodstekens te maken te hebben. Er werd ook een verband gelegd met een reeks ingrepen in 2006 en 2007.

Het begon rond Kerstmis toen tal van groene verkeerslichten een sjabloon van een kerstboomopgeplakt kregen. Met Valentijn veranderden rode verkeerslichten in een hartje. Op 14 juni 2007 maakte de mysterieuze straatkunstenaar zich bekend als Rose Woods in het magazine De Fish, maar daar liep het spoor naar zijn ware identiteit dood.

Goed bewaard geheim

Ook in kunstkringen bleef de identiteit van Rose Woods een goed bewaard geheim. “Neen, ik ken hem of haar niet persoonlijk”, zegt Sarah Weyns, die in 2007 in het Hessenhuis ‘Virus’ samenstelde. De expo bracht de Antwerpse street art in kaart. “Straatkunst zit nog steeds op de rand van de illegaliteit. Het blijft onder de radar. Kunstenaars schermen hun identiteit sterk af.”

Frank Heirman

Meer nieuws uit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio