1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Liers schepencollege kiest schapenkop als nieuw stadslogo (Poll)

Burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld) stelde maandagavond trots het nieuwe logo van de stad voor: een schapenkop. Bij de keuze ervan hield het stadsbestuur geen rekening met deelgemeente Koningshooikt.

Van Rompaey Chris

"Citymarketing of stadspromotie wint ook in kleine steden aan belang. Ook de stad Lier trekt nu deze kaart. We willen ons als merk profileren waarbij een logo en een slagzin horen. Een goed merk heeft aantrekkingskracht en het moet zich vastzetten in de hoofden van de mensen. Het is de bedoeling dat mensen een bezoek aan de stad Lier verkiezen boven andere steden", legt Vanderpoorten uit.

Logische keuze

Het schepencollege besliste unaniem om als logo een schapenkop te kiezen in combinatie met de slagzin 'LIER. Plezier op kop'. De bijnaam van de Lierenaars is schapenkop: een logische keuze dus. Maar Lier heeft ook een deelgemeente waar zo'n vierduizend Hooiktenaars wonen. Uw krant wilde op de persconferentie weten wat de Hooiktse dorpsraad van dit typisch Lierse logo vond.De vraag werd door schepen van Toerisme Guido Van den Bogaert (CD&V) en schepen van Lokale Economie Annemie Schuermans (Lier Leeft) weggelachen. In tweede instantie reageerde Schuermans nogal gepikeerd: "Waarom? Is die dorpsraad dan een officiële adviesraad die we hun mening moeten vragen?" De appreciatie van de schepen over Koningshooikt en haar dorpsraad laat hiermee aan duidelijkheid niets te wensen over.

Stiefmoederlijk

Julien Van Deuren en zijn echtgenote Francinne Schroven uit Koningshooikt schrikken van deze houding niet. "Lier heeft slechts één deelgemeente en die wordt altijd stiefmoederlijk behandeld. Ook nu weer met dit logo. Hooiktenaars zijn geen schapenkoppen, wij zijn varkenskoppen. Dit logo staat dus niet voor alle inwoners van de Lier. Koningshooikt vertegenwoordigt één tiende van Lier. Op het logo moet dus ook iets van Koningshooikt te zien zijn, ook al is het maar één tiende van het hele logo. En als dat niet kan, moet je maar een logo ontwerpen dat universeler is en niet zo typisch Lier", zegt Francinne.

"Los daarvan vind ik het een erg ouderwets beeld. Ook de rode kleur is typisch Lier. Ook hier werd niet aan Koningshooikt gedacht, want de officiële kleuren van Koningshooikt zijn blauw en wit. Dat zou je in een logo dat de hele stad vertegenwoordigt, ook kunnen verwerken", stellen Francinne en Julien. Het logo en de slagzin hebben de stad bijna zevenduizend euro gekost.

Chris VAN ROMPAEY

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio