Seks & Relaties

Campagne Wel Jong Niet Hetero voor jongeren van 12 tot 14 jaar

Print

Campagne Wel Jong Niet Hetero voor jongeren van 12 tot 14 jaar

De nationale jeugdbeweging Wel Jong Niet Hetero richt zich met de jongste campagne op jongeren van 12 tot 14 jaar. Ze stellen vast dat tieners steeds vroeger uit de kast komen en willen homoseksualiteit vroeg bespreekbaar maken.

"In 1989 gebeurde de coming-out door Belgische mannen tussen 20 en 24 jaar (voor vrouwen bestaan er geen cijfers uit dat jaar, nvdr.

). In 1999 was de leeftijd bij jongens en meisjes gedaald naar 16 à 19 jaar. Recente cijfergegevens zijn er niet, maar we voelen aan dat jongeren er nu nog sneller bij zijn", zegt Mieke Stessens van Cavaria, de koepel van de Vlaamse en Brusselse holebiverenigingen.

Bespreekbaar

Ook de vereniging Wel Jong Niet Hetero voelt dat aan. "We merken het jongste jaar onder onze leden een duidelijke verjonging op", aldus woordvoerder Michiel Vanackere. In onze vroegere campagnes beschouwden we 16+ als onze doelgroep, in onze nieuwe richten we ons op het eerste en tweede middelbaar. En voor de volgende campagne denken we zelfs aan het vijfde en zesde leerjaar."

Wel Jong Niet Hetero wil tieners helpen die al op zo'n jonge leeftijd met hun gevoelens worstelen. "Toch is het er ons in eerste instantie om te doen homoseksualiteit bespreekbaar te maken."

De twee campagnebeelden tonen een meisje en een jongen op de schoolbanken. Naast hen staat de slogan 'Ben je bij hem maar denk je aan haar?' en omgekeerd: 'Ben je bij haar maar denk je aan hem?'

NIET TE MISSEN