Vitaya wil groter worden dan VIJFtv

Vitaya, de lifestylezender die in oktober 2010 overgekocht werd door de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), heeft een unieke positie in het Vlaamse medialandschap en de VMMa wil die positie behouden.

ibroeksteeg

"Met een horizontale programmatie hebben we absoluut de ambitie om groter te zijn dan VIJFtv", aldus VMMa-programmadirecteur Jan Segers.

Strategische beslissing

De overname van Vitaya door de VMMa was een "strategische" beslissing, zei Segers donderdag tijdens de voorjaarsprogrammatie van de VMMa-zenders. "Met vtm hebben we een generalistische familiezender, 2BE is mannelijk gepositioneerd, vtmKzoom richt zich op kinderen en een puur vrouwelijke zender hadden we nog niet. Vitaya is dus hét sluitstuk voor onze mediagroep", legt Segers uit.

Lifestylezender

Uit onderzoek is gebleken dat de kijkers Vitaya beschouwen als een lifestylezender. "Vitaya heeft een unieke positie als lifestylezender, terwijl VIJFtv toch een commerciële entertainment-zender is. We willen die positie behouden en versterken door een eigen, horizontale programmatie. Zo willen we in de namiddag al vaste afspraken met onze kijkers", aldus Segers.

Volgens de programmadirecteur deed Vitaya het in 2010 niet goed. Het marktaandeel over de ganse dag bij de doelgroep "vrouwen 18-54-jarigen" daalde van 7,2 procent in 2007 naar 4,8 procent in 2010. Segers benadrukte dat die doelgroep erg belangrijk is en dat de VMMa de ambitie heeft om groter te worden dan VIJFtv.

Prime time

Vooral de programmatie in prime time kan beter en de toegevoegde waarde moet komen van eigen producties. In het najaar verandert de "look en feel" van Vitaya.

Vastgoed

Jobs in de regio