Stiptheid treinen bereikt historisch dieptepunt

Stiptheid treinen bereikt historisch dieptepunt

Stiptheid treinen bereikt historisch dieptepunt

Print
Meer dan 15 procent van de treinen kwam vorig jaar niet of te laat aan. Het is voor het eerst in dertien jaar dat de stiptheidscijfers van de NMBS nog zo slecht waren.

Vorig jaar kwam slecht 85,7 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten aan in het eindstation, een daling van 3,2 procent ten opzichte van 2009. Met inbegrip van de afgeschafte treinen zakt dat stiptheidscijfer nog eens tot 84,2 procent. De laatste dertien jaar waren de cijfers nog nooit zo laag.

Spits

De meeste vertragingen zijn op te meten in de spitsuren met de avondspits op kop. De stiptheidscijfers voor de ochtendspits, avondspits, daluren en weekends zijn respectievelijk 83,7 procent, 79,3 procent, 88,2 procent en 89,9 procent. Het aantal verzekerde aansluitingen bedroeg vorig jaar 85,4 procent, een jaar eerder was dat nog 88,1 procent.

Het totale aantal afgeschafte treinen bedroeg vorig jaar 25.192 treinen, of 1,9 procent van alle treinen. De cijfers uit 2009 zijn respectievelijk 21.556 en 1,7 procent. De verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen lag in 50,7 procent van de gevallen bij de NMBS.

Externe factoren

In het laatste trimester van 2010 had één trein op de vijf vertraging: 80,2 procent reed op tijd. De belangrijkste oorzaken voor die vertragingen zijn achtereenvolgens defecten aan het rollend materieel van de NMBS (31,4 procent), incidenten op buitenlandse netwerken te wijten aan derden (16,4 procent) en de ongunstige weersomstandigheden (11,1 procent).

"De cijfers kloppen maar de NMBS is nu eenmaal de enige operator op het net. Daarnaast is meer dan de helft van de vertragingen te wijten aan andere factoren", zegt woordvoerder Jochem Goovaerts. "Maar we willen ons niet verschuilen en nemen onze verantwoordelijkheid."

Klant centraal

Reizigersvereniging TreinTramBus wil een snel actieplan voor stiptere treinen, waarin de klant centraal staat. TreinTramBus kijkt al uit naar de aangekondigde maatregelen op korte termijn van de NMBS. "We hopen dan wel dat het niet om schijnmaatregelen gaat die wel de statistieken van de stiptheid kunnen verbeteren, maar voor de reiziger geen soelaas brengen", zegt TTB-woordvoerder Jan Vanseveren.

Volgens TreinTramBus zou het dan gaan om officiële reistijden die op tal van lijnen steeds langer worden. "Ook minder wachten op aansluiting heeft voor veel klanten een averechts effect: zij moeten vaak tot een uur wachten op de volgende trein."

Slechte cijfers

Ook Inge Vervotte, federaal minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven, vindt dat er ingegrepen moet worden. "De cijfers zijn slecht", zegt ze in een persbericht. De minister verwacht dat NMBS en Infrabel op korte termijn maatregelen treffen. "Sinds begin 2008 werd bijna 2 miljard euro geïnvesteerd in de aankoop van de nieuwe middelen, dubbel zoveel als in de tien voorgaande jaren", aldus Vervotte.

De structuur van de NMBS-groep moet aangepakt worden, maar dat is onmogelijk met een regering van lopende zaken.

Nu in het nieuws