Dossier Ford Genk

Ford vervangt fietsen op werkvloer door driewielers

Ford vervangt fietsen op werkvloer door driewielers

Ford vervangt fietsen op werkvloer door driewielers

Print
Werknemers van Ford Genk en nevenbedrijven die er actief zijn, mogen zich niet meer met een gewone fiets op het terrein verplaatsen, maar allen nog met een driewieler. Het gaat om een maatregel van Ford Europa naar aanleiding van enkele ongevallen met de fiets.

Van bij de oprichting van Ford Genk in 1964 tot nu maakten fietsers deel uit van de beeldvorming van het autobedrijf. Het terrein is zo’n 170 hectare groot. Het is dan ook niet zo evident om je van de ene naar de andere afdeling te begeven zonder hulpmiddelen. Toch zullen de gewone fietsen voortaan niet meer te zien zijn.

“Afgelopen winter zijn toch weer wat mensen gevallen met de fiets”, weet ook Ludo Copermans, hoofdafgevaardigde van ACV bij Ford Genk. “Niet alleen in onze fabriek, maar ook elders in Europa. Het gaat dan ook om een maatregel die is opgelegd door Ford Europa.”

"Bedrijf voor gehandicapten"

Toch is niet iedereen even gelukkig met het invoeren van een driewieler. “Het is een beetje een belachelijk zicht”, zegt één van de werknemers die zich geregeld met de fiets op de Ford-terreinen moet verplaatsen.

“Je creëert zo de indruk dat we werken in een bedrijf voor mensen met een handicap. Niet dat daar iets mis mee is, integendeel. Maar het beeld klopt toch niet. Nu ja, als iedereen met zo’n driewieler moet rijden, dan zal iedereen er op termijn wel aan gewend geraken.”

Dat is ook het idee van Copermans. “Het gaat om een veiligheidsmaatregel. Daar kunnen we in principe niet tegen zijn.”

Lange afstanden

Niet alleen de werknemers van Ford Genk, ook die van de nevenbedrijven zullen zich voortaan op een driewieler moeten verplaatsen op de terreinen van Ford. Het aantal driewielers dat ter beschikking wordt gesteld, zal lager liggen dan het huidige aantal fietsen. Het vervoersmiddel wordt alleen nog maar toegekend aan wie op het terrein effectief langere afstanden moet overbruggen.

“Er was in het verleden nogal wat misbruik van mensen die de fiets gebruikten om van de ingang tot aan hun afdeling te rijden, en na de werkpost weer terug. En dat is niet de bedoeling.”