Food

Onpopulaire 'vegetarisch' vervangen door 'vleesvrij'

Print

Onpopulaire 'vegetarisch' vervangen door 'vleesvrij'

Steeds meer supermarkten vervangen het woord vegetarisch door vleesvrij en plaatsen de producten gewoon tussen de vleesartikelen in de rayons. Ze hopen daarmee een boost te geven aan de vleesvrije producten.

Vegetarisch heeft doorheen de jaren een vieze bijklank gekregen.

Consumenten aanzien vegetarische gerechten als iets voor een nichepubliek, waar zij als sporadische vleeseters niet bij horen. Vleesvrij daarentegen geeft volgens de consument gewoon aan dat er veel groenten in het product zitten en dat het bijzonder gezond is voor het lichaam. "Sommige consumenten willen niet in een vegetarische afdeling shoppen omdat ze niet strikt vegetarisch zijn. Net zoals iemand die geen intolerantie heeft voor gluten in een afdeling met glutenvrij voedsel te vinden is. Ethische argumenten zoals dierenlevens sparen wegen veel minder door dan gezondheidsaspecten", vertellen de inkopers van grote ketens als Marks & Spencer.

Hun aanpak zou wel eens vruchten kunnen afwerpen. Zo berekende het onderzoeksbureau Mintel dat maar liefst 60% van de consumenten wel te vinden is voor een 'vleesvrije' maaltijd.

NIET TE MISSEN