Personeel callcenters hulpdiensten dreigt met staking

Personeel callcenters hulpdiensten dreigt met staking

Personeel callcenters hulpdiensten dreigt met staking

Print
De werknemers van de telefooncentrales van de hulpdiensten (100, 101 en 112) klagen over de hoge werkdruk. Ze vinden het niet kunnen dat ze weken van 60 uur moeten kloppen en ook de vele weekenddiensten zinnen hen niet. Als er niet snel een oplossing uit de bus komt, overwegen ze een staking.

Eerder deze week deed Mark Vos, burgemeester van Riemst, nogmaals een oproep voor hervormingen bij de telefooncentrales van de hulpdiensten. "Hoe ingewikkeld kan het zijn om in je moedertaal geholpen te worden", kloeg hij.

De socialistische vakbond ACOD verdedigt nu haar leden. Volgens hen ligt de hoge werkdruk aan de basis van alle problemen.

"Door een gebrekkige aanwervingspolitiek zijn de telefoons die de hulpoproepen van de Belgische bevolking moeten beantwoorden vaak onbemand. Op die manier wordt het leven, de gezondheid en de veiligheid van vele mensen in nood in gevaar gebracht. Het aanwezige personeel doet wat het kan, maar het is dweilen met de kraan open", zegt algemeen secretaris Guido Rasschaert in een persbericht.

Het ACOD gaat samen met het ACV en het ACLVB een pamflet uitdelen aan de hoofdzetel van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Worden hun eisen niet ingewilligd, dan dreigt de vakbond met stakingen.

.

Nu in het nieuws