Twee glazen water voor het eten versterkt effect van dieet
24/08/'10
Twee glazen water drinken voor elke maaltijd versterkt het effect van een dieet. Wie water drinkt verliest tot 40 procent meer gewicht. Over een testperiode van 12 weken kan dit verschil oplopen tot 2 kilo en meer.
Dat blijkt uit een vergelijkend wetenschappelijk onderzoek aan de Virginia Tech in de Verenigde Staten op 48 oudere volwassenen die een dieet volgen. De proefkonijnen waren 55 tot 75 jaar oud en werden opgedeeld in twee groepen.
De proefpersonen die het voorgeschreven water dronken, verloren in de 12 weken dat ze gevolgd werden gemiddeld 7 kilo. De groep die deze regel niet volgde geraakte maar aan nipt 5 kilo gewichtsverlies.
Volgens professor Brenda Davy, die het onderzoek aan de Virginia Tech leidde, is dit het eerste gerandomiseerd onderzoek met controlegroep naar het effect van water bij diëten.
Eerder onderzoek toonde al aan dat mensen die twee glazen water drinken voor de maaltijd gemiddeld 75 tot 90 calorieën minder binnen spelen.