Melk gelinkt aan prostaatkanker
23/07/'10
Wetenschap
Hoeveel melk moeten we drinken? Jarenlang is ons gezegd hoe goed melk is, maar nu wordt deze bron van vitaminen, proteïnen en calcium gelinkt aan prostaatkanker.
Melk bevat geen additieven, geen kleurstoffen, geen bewaarmiddelen en zit vol goede stoffen. Maar twee nieuwe studies, een Canadese en een Italiaanse, wijzen erop dat de consumptie van melk de kans op prostaatkanker aanzienlijk verhoogt. Volgens het Canadese onderzoek verdubbelden mannen die vier glazen melk van 200 ml dronken, het risico op kanker.
Essentieel
Professor Robert Heaney van de Universiteit van Creighton, in Nebraska, neemt het echter op voor het witte drankje. "Voldoende calcium innemen is essentieel voor de groei van botten bij kinderen en het onderhouden van de botten bij het ouder worden."
"Zuivelproducten, en vooral melk en yoghurt, steken boven ons moderne dieet uit wat betreft de voedingswaarde."
"De negatieve bewijsvoering rond melk is niet sluitend. Melk blijft een makkelijk in te nemen en rijke bron van calcium en andere voedingsstoffen in het dieet van de mens", vindt ook wetenschapster Bridget Benelam.