"Thee en koffie beschermen tegen hartziekten"
20/06/'10
Meerdere koppen koffie of thee per dag drinken lijkt het menselijk lichaam te beschermen tegen hartziekten, zo wijst een Nederlandse studie uit.
Voor de studie, die 13 jaar duurde, werden 40.000 mensen gevolgd. Degenen die meer dan zes koppen thee per dag dronken, verkleinden het risico op een hartaandoening met een derde. Ook wie twee tot vier koffies per dag dronk, liep minder risico (-20%).
Het beschermende effect blijkt op te houden bij meer dan vier koppen koffie per dag. Wie meer dronk, leek echter niet meer kans te lopen om te sterven (aan een hersenbloeding of kanker bijvoorbeeld).
"Dit is feitelijk goed nieuws voor wie van koffie en thee houdt. Deze drankjes lijken voordelen op te leveren voor het hart, zonder dat het risico om aan een andere aandoening te sterven toeneemt", zegt professor Yvonne van der Schouw.