zaterdag, 19 april 2014
aanmelden
Zwaar bewolkt 8° / 12° Zwaar bewolkt

Leerlingen tweede middelbaar hebben dramatische kennis wiskunde

leerlingen tweede middelbaar hebben dramatische kennis wiskunde

17/03/'10 Wetenschap De leerlingen uit het tweede middelbaar scoren bijzonder slecht voor wiskunde. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven en de Vlaamse overheid. De jongeren hebben vooral problemen met 'bewerkingen' en 'rekenen met veeltermen'.

Als het enkel op 'bewerkingen' aankomt, haalt slechts 28 procent van alle leerlingen de eindtermen. Getallen optellen en aftrekken lukt nog bij de meesten, maar het correct vermenigvuldigen en delen met gehele of rationale getallen blijkt te moeilijk. Bovendien heeft ook bijna de helft problemen met het vermenigvuldigen van machten.

Maar liefst 72 procent sluit het jaar af met een te gebrekkige kennis van het "rekenen met veeltermen". "De formules voor merkwaardige producten zijn onvoldoende gekend", klinkt het in de studie. "Minder dan de helft van de leerlingen kan omgaan met de formule a¦-b¦. Twee derde worstelt met het toepassen van merkwaardige producten van het type (a+b)¦."

Ook het bepalen van de omtrek en de oppervlakte van een meetkundige figuur ligt de jongeren vaak niet.

8 reactiesLees alle reacties | Reageer zelf
Regionaal nieuws