Wijn drinken tijdens zwangerschap slecht voor baby
17/08/'12
Wetenschap
Vrouwen die tijdens hun zwangerschap elke dag een glas wijn drinken, beïnvloeden de groei van hun kind gedurende de eerste negen levensjaren. Moeders in spe die dagelijks meer dan drie glazen drinken, hebben zelfs een grotere kans op een baby met misvormingen of een mentale handicap.
De invloed van alcohol op het ongeboren leven is groter dan gedacht. Overmatig gebruik heeft een negatieve invloed op de grootte, het gewicht en de hoofdomtrek van de baby. “Dat effect werkt door tijdens de hele kindertijd”, aldus een studie van de Harvard Medical School, waarbij de ontwikkeling van kinderen van zware en gematigde ‘drinksters’ werd vergeleken. “Vrouwen die drie glazen alcohol per dag of meer dronken, kregen vaker kinderen met een laag IQ. Die achterstand maken de kinderen hun hele leven lang niet meer goed”, aldus de onderzoekers.
“Aanstaande moeders doen er inderdaad beter aan geen alcohol te drinken”, zegt dokter Wilfried Gyselaers van het Ziekenhuis Oost- Limburg en Universiteit Hasselt. “Al kan een glaasje champagne met Nieuwjaar of een verjaardag echt geen kwaad.”
GW
Archieffoto