vrijdag, 25 mei 2012
aanmelden registreren
 15° / 25° Helder

Koffie drinken verlaagt risico op huidkanker

25/10/'11 Wetenschap Er is goed nieuws voor koffieverslaafden. Wie dagelijks enkele kopjes koffie drinkt, loopt minder kans om basaalcelcarcinoom - een vorm van huidkanker - te ontwikkelen. Dat blijkt uit een studie waarvan de resultaten maandag in de Verenigde Staten werden voorgesteld. Volgens de onderzoekers lopen vrouwen die dagelijks meer dan drie koppen koffie drinken twintig procent minder kans op basaalcelcarcinoom dan vrouwen die weinig of geen koffie drinken.

Mannen halen iets minder profijt uit hun dagelijkse dosis cafeïne, maar toch zouden drie kopjes koffie per dag ook bij hen resulteren in 9 procent minder kans om deze vorm van huidkanker te ontwikkelen. Waarom koffie beschermender werkt bij vrouwen dan bij mannen, blijkt niet uit de resultaten.

Foto: Photonews

3 reactiesLees alle reacties | Reageer zelf

16:39 Wetenschap Het eerste commerciële ruimtecargoschip ooit, dat de naam Dragon meekreeg, is vrijdag met succes gekoppeld aan het International Ruimtestation ISS. Dat heeft de Nasa meegedeeld. De robotarm van het ISS, die bediend werd door de zes astronauten …

06:52 Wetenschap De gemeente Gruitrode gaat waarschuwingsborden zetten omdat een jogger daar dinsdag werd aangevallen door een buizerd. In Kapellen gebeurde een soortgelijk incident. Michiel Vanreyten kreeg dinsdagavond tijdens het joggen in de bossen van …

24/05 Wetenschap De Bill & Melinda Gates Stichting heeft een beurs van drie miljoen dollar geschonken aan de malaria-onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen. Dat meldt het ITG donderdag in een persbericht. Het ITG …

24/05 Wetenschap 47 procent van de Belgen heeft overgewicht, 14 procent is obees en 18 procent van de kinderen heeft kenmerken van obesitas. “En wat je uitwendig ziet, is nog maar het topje van de ijsberg”, zegt obesitaschirurg Jan Matheï. “Ze lopen ook meer …

24/05 Wetenschap Een recordaantal van 1.865 studenten belanden op de sofa van een psycholoog. Liefst een op de 45 jongeren zoekt hulp voor faalangst, concentratiestoornissen of stress. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse universiteiten, meldt De Morgen. Van …

24/05 Wetenschap Video Mapping zou wel eens dé festivaltrend van 2012 kunnen worden. Door middel van visuals krijgt de videoprojectie op het podium een extra dimensie die de interactie met het publiek vergroot. Het concept is al populair in het buitenland. …