zaterdag, 26 mei 2012
aanmelden registreren
 13° / 25° Helder

"Wie veel melk drinkt, speelt met zijn gezondheid"

22/09/'11 Wetenschap De mensen die wel eens vaker een glaasje melk drinken, zouden gezondheidsrisico's nemen. Walter Willet, een gerenommeerde Amerikaanse voedingswetenschapper, zegt ook dat een grote consumptie (meer dan twee glazen per dag) zeker niet de botten zal versterken. "Dat is een fabeltje".

De melkdrinkers krijgen net zo vaak botbreuken als andere mensen. Grote liefhebbers van het witte goedje maken naar verluidt ook meer kans op bepaalde kankers, zoals die van de prostaat.

Willet spoort voedingsadviesorganisaties dan ook aan om grote hoeveelheden melk af te raden.

Lange mensen zouden vaker getroffen worden door borstkanker en eierstokkanker. "En omdat mensen die veel melk drinken langer worden, lijkt het erop dat het consumeren van veel melkproducten tijdens de kinderjaren het risico van kanker vergroot", klinkt het.

De professor van de Harvard School of Public Health en de Harvard Medical School vindt het wel niet nodig om melk uit de koelkasten te bannen. "Want er zijn ook positieve effecten. De kans op darmkanker kan door melk te drinken juist afnemen. Onderzoek moet uitwijzen bij welke hoeveelheid de voordelen voor de gezondheid groter zijn dan de nadelen. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn met het drinken van grote hoeveelheden melk. En twee glazen per dag is veel."

16 reactiesLees alle reacties | Reageer zelf

08:19 Wetenschap Een Leuvens bedrijf heeft een middel ontdekt tegen kattenaids (FIV). Net zoals aids bij mensen wordt het virus bij katten overgebracht via seksueel contact of bloed. Het virus tast het immuunsysteem aan, waardoor de dieren vatbaar zijn voor …

25/05 Wetenschap Het eerste commerciële ruimtecargoschip ooit, dat de naam Dragon meekreeg, is vrijdag met succes gekoppeld aan het International Ruimtestation ISS. Dat heeft de Nasa meegedeeld. De robotarm van het ISS, die bediend werd door de zes astronauten …

25/05 Wetenschap De gemeente Gruitrode gaat waarschuwingsborden zetten omdat een jogger daar dinsdag werd aangevallen door een buizerd. In Kapellen gebeurde een soortgelijk incident. Michiel Vanreyten kreeg dinsdagavond tijdens het joggen in de bossen van …

24/05 Wetenschap De Bill & Melinda Gates Stichting heeft een beurs van drie miljoen dollar geschonken aan de malaria-onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen. Dat meldt het ITG donderdag in een persbericht. Het ITG …

24/05 Wetenschap 47 procent van de Belgen heeft overgewicht, 14 procent is obees en 18 procent van de kinderen heeft kenmerken van obesitas. “En wat je uitwendig ziet, is nog maar het topje van de ijsberg”, zegt obesitaschirurg Jan Matheï. “Ze lopen ook meer …

24/05 Wetenschap Een recordaantal van 1.865 studenten belanden op de sofa van een psycholoog. Liefst een op de 45 jongeren zoekt hulp voor faalangst, concentratiestoornissen of stress. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse universiteiten, meldt De Morgen. Van …