dinsdag, 22 april 2014
aanmelden
Licht bewolkt 9° / 18° Licht bewolkt
dossier_FORD-GENK_GvA.jpg

"Sluiting Ford Genk kan tot 10.000 jobs kosten"

23/10/'12 Ford Genk Een ontslaggolf of een sluiting van Ford Genk zou ook dramatische gevolgen hebben voor talloze andere bedrijven. Niet alleen toeleveranciers zouden dan in de problemen komen, ook andere autofabrieken zijn afhankelijk van de koetsonderdelen van de Limburgse Fordfabriek.


Wij zijn op zoek naar koppels, familieleden, etc. die samen in de Fordfabriek werken. Bent u of kent u zo iemand? Laat het ons dan weten via hier@reageren.be. Vergeet zeker uw naam en telefoonnummer niet te vermelden.


Volgens Rohnny Champagne (links), voorzitter van ABVV Metaal Limburg, heeft de huidige blokkade sowieso gevolgen voor de autofabrieken die een beroep doen op Ford Genk voor koetswerkonderdelen van andere modellen. Bovendien doet Ford elders in Europa ook een beroep op Genk voor de productie van stalen wielen.

Maar de vakbondsman wil de blokkade alleszins niet opheffen voor de spoedvergadering van woensdag. "Er gaat niets meer naar buiten: geen auto's en geen onderdelen. Het hangt mijn voeten uit dat we voor de zoveelste keer gaan vragen dat Ford zijn engagement voor Genk bevestigt", klinkt het in De Tijd.

Champagne wijst ook op de duizenden mensen die bij de toeleveranciers werken. "Het is niet serieus dat de broodwinning van duizenden gezinnen continu ter discussie wordt gesteld", aldus de ABVV-voorman.

Agoria spreekt in Het Nieuwsblad over een verlies van in totaal bijna 10.000 jobs: 4.800 bij Ford Genk en nog een ruim 5.000 bij de toeleveringsbedrijven.

Foto's PN/DD

Reageer als eerste op dit bericht