Groen licht voor cruciale Seine-Scheldeverbinding

Print
De Vlaamse regering heeft vrijdag groen licht gegeven voor de Vlaamse inbreng in de Seine-Scheldever-binding. Dat zéér langdurige project zal Vlaanderen zowat 500 miljoen euro kosten.
"In alle bescheidenheid: dit is voor de Vlaamse binnenvaart één van de grootste projecten ooit", aldus minister Kris Peeters. Al jaren debatteert men over een ruime binnenvaartverbinding tussen het Schelde- en Seinebekken. Nu krijgt het project echt gestalte vooral omdat ook Europa deze Noord-Zuidverbinding heeft opgenomen op de lijst van de 30 prioritair te realiseren verkeersassen. Vooral op Franse bodem zijn enorme werken nodig zoals het uitgraven van een gloednieuw kanaal tussen Compiègne (Oise) en Kamerijk (Cambrai) op de Schelde.

Maar ook Vlaanderen moet een flinke duit in het zakje doen. De voorbije jaren werden reeds een aantal stap-voor-stapprojecten gerealiseerd. "De Vlaamse regering keurde vrijdag de principes en de coherentie goed voor het hele project tot 2016", aldus minister van openbare Werken Kris Peeters. "De realisatie daarvan creëert niet alleen een noord-zuidverbinding, maar tevens een oost-westverbinding. Of beter het versterkt nog de draaischijffunctie van Vlaanderen in de Europese binnenvaart." Via Antwerpen zijn er nu al de aansluitingen naar de Rijn en het oosten.

Zelf schreef Peeters voor 2005 en 2006 telkens 4 miljoen in voor de bouw van een tweede, grotere sluis in Evergem. Dat tempo wil hij nog onder deze legislaturen opdrijven; voor de volgende legislatuur kan deze regering slechts de richting aangeven. "Het belangrijkste is dat het principe is vastgelegd en we nu de middelen vrijmaken."

Voor Vlaanderen begint de inbreng bij de Grensleie (Deulémont) via de Leie tot Deinze, het Afleidingskanaal van de Leie tot de kruising van het kanaal Gent-Oostende, het noordervak van de Ringvaart om Gent, enz. Vooral voorbij Kortrijk is dat nu voor de binnenvaart middeleeuws met op sommige stukken slechts capaciteiten tot 1.350 ton. De planning is nu om tegen 2016 de capaciteit op ... 4.500 ton te brengen, de helft van het Albertkanaal. Daartoe moet alles tot 4,5 meter diep worden, moeten bochten en breedte worden aangepast, moeten bruggen worden verhoogd, enz.

Allerlei projecten zijn bezig of geprogrammeerd. Bv. de doortocht van Kortrijk (100 miljoen), de sluis van Evergem (totaal 20 miljoen), de stuwen bij Asper (20 miljoen), enz. Nu moet nog voor bijna 300 miljoen worden geprogrammeerd. Het eigenlijke binnenvaartgedeelte moet tegen 2016 klaar zijn (met o.a. de Ringvaart 63 miljoen, de verhoging van de bruggen 25 miljoen, etc). Het terug natuurlijk maken van het traject met ruime aandacht voor de natuur kost nog eens 92 miljoen en moet klaar zijn tegen 2025.