Food

Wat zullen we eten en drinken in 2018? Deze trends worden alvast voorspeld

Print
Wat zullen we eten en drinken in 2018? Deze trends worden alvast voorspeld

Foto: Instagram

In 2017 smulden we nog van superfoods en freakshakes, maar in 2018 zien we een resem nieuwe producten en hypes opduiken. Onder meer de toonaangevende Amerikaanse supermarkt WholeFoods nam een trendwatcher onder de arm en ook het vakblad Food Inspiration deelde al hoe het de foodwereld ziet veranderen. Een overzicht.

WholeFoods is een supermarktketen die voornamelijk in de VS gevestigd is en waar natuurlijke producten worden verkocht. Het is ook de winkel waar nogal wat sterren hun inkopen doen, zeker als die graag gezond eten. Zij voorspellen voor 2018 vijf nieuwe trends die dan helemaal zullen doorbreken. 

Eetbare bloemen

Je zag ze al eerder opduiken in sterrenrestaurants, maar nu gaan ook gewone hobbychefs en de zaak om de hoek steeds vaker met eetbare bloemen werken om hun gerechten een kleurrijke toets te geven. Vooral lavendel zou wel eens bijzonder populair kunnen worden. De bloemen worden ook steeds vaker in producten zelf verwerkt. Met vlierbloesem, hibiscus en rozenblaadjes kun je heel wat kanten uit.

Superpoeders

Superfoods, maar dan in poedervorm. Denk aan matcha, dat al enkele jaren aan faam wint, maar ook aan cacao, macawortel en kurkuma. Op die manier voeg je eenvoudig enkele smaakjes en voedingsstoffen toe aan je smoothie, soep of ontbijtbowl. 

Paddenstoelen

Allerlei paddenstoelen zullen volgens trendwatchers in 2018 uit het koelvak ontsnappen en hun weg vinden naar koffie en thee waar ze gebruikt zullen worden als infusies. Naar verluidt zullen we ze zelfs zien opduiken in schoonheidsproducten zoals zeep. Het gaat onder meer om reishi of gesteelde lakzwam en chaga of berkenweerschijnzwam.

Plantaardige vleesalernatieven

Volgens trendwatchers wordt 2018 het jaar van de doorbraak van veganistische producten. Er komen steeds meer variaties op de markt die waardige vleesvervangers kunnen zijn. Ook voor andere zuivelproducten zoals melk en kaas wordt naar andere mogelijkheden gezocht. Niet enkel voor vegetariërs en veganisten, maar een alternatief voor iedereen.

 

Een bericht gedeeld door kati ? (@well.and.kate) op

Taco's

Jawel, de Mexicaanse gevulde broodjes blijven ook volgend jaar populair. Je kunt ze tegenwoordig zelfs bij ons eten als ontbijt, maar ze zullen ook meer en meer geserveerd worden in andere omhulsels in plaats van tortilla's. Zo komen de zeewiertaco's op en zijn ook andere graanvrije alternatieven in opmars. 

 

The last day of the noodle market -spider crab seaweed taco. ??

Een bericht gedeeld door tianna (@tilibellule) op

Maar er zijn niet enkel producten die in 2018 een vlucht zullen kennen, er vallen ook wat algemene trends waar te nemen. Het Nederlands-Belgische culinaire vakblad Food Inspiration heeft ook zijn licht op de zaak laten schijnen en voorspelt voor volgend jaar onder meer deze vijf opkomende tendensen.

De opkomst van indiebrands

Dat zijn kleine spelers die nieuwe producten gaan ontwikkelen. Vaak gaat het om start-ups. Her en der zul je dus producten zien opduiken die door kleine bedrijfjes op de markt worden gebracht. Denk onder meer aan het succes van de Gentse kombucha Yugen, maar ook aan de vele bedrijfjes die hun eigen granola, pikante saus of worst lanceren.

Kruidendranken

In 2018 wordt minder gefocust op alcohol en komen de botanische drankjes meer in beeld. Zo zullen groentensapjes, kombucha en gegiste frisdranken steeds vaker op menukaarten verschijnen, en die kunnen evengoed werken bij een gastronomische maaltijd. 

Instagram gaat een nog belangrijkere rol spelen

Wat je ook doet, maak dat het lekker is én er goed uitziet. De invloed van Instagram zal nog niet meteen gaan liggen en al zeker niet als het over de foodscene gaat. Chefs maken dus beter dat hun er gerechtjes er heel Instagramwaardig uitzien als ze willen scoren.

De klassieke drie-eenheid ontbijt-lunch-diner wankelt

De traditionele etenstijden zullen steeds minder een belangrijke rol spelen. Eigenlijk kun je dus de hele dag door eten. Opvallend is wel dat er steeds meer restaurants zullen inspelen op het souper dat zijn intrede doet, daarbij wordt een stuk later gegeten dan normaal 's avonds het geval is. 

Het terroir

Terwijl er vroeger vanalles werd toegevoegd aan producten, gaan we nu terug naar de kern van het verhaal en de oorsprong van ons eten. Het gaat als het ware om een 'culinaire zuivering' en het terroir wordt het uitgangspunt. Het klimaat, de bodem en de seizoenen gaan nu de producten bepalen. Dat geldt voor onder meer wijn, kaas, bier, groenten en fruit.

 

Een bericht gedeeld door Steve (@profurso) op

 

Niet te missen