Fit & Gezond

"Ga zeker niet sporten als je verkouden bent"

Print
"Ga zeker niet sporten als je verkouden bent"

Foto: shutterstock

De ene zegt dat hij zich zelfs met een verkoudheidje beter voelt na een rondje lopen, de andere zweert bij uitzieken en rusten. Welke van de twee is de beste optie? “Absoluut zeker: niet sporten”, zegt sportarts Chris Goossens.

“Ik kan daar kort over zijn: sporten met een verkoudheid is zeer onverstandig”, zegt Goossens. “Een verkoudheid kan altijd op je hartspier slaan en zo veel schade veroorzaken. In 99.99 procent van de gevallen zal er niets gebeuren. Maar in 0.01 procent van de gevallen kan het fataal aflopen. Dat zijn geen exacte percentages, ik denk niet dat die er zijn, maar er is altijd een klein risico verbonden aan sporten als je ziek bent. Waarom zou je dat risico nemen? Denk aan de verhalen over sporters die tijdens een wedstrijd onverklaarbaar sterven: heel vaak heeft dat te maken met een virale of een bacteriële infectie.”.

Foto: Patrick Hattori

Wie zich wat ziek voelt, wacht dus beter tot hij virus- of bacterievrij is voor hij weer aan het sporten slaat. “Wacht een weekje, tot je koorts weg is, je geen groen snot meer hebt en je je beter voelt”, zegt Goossens. “Je kan zelf wel aanvoelen wanneer je je niet meer ziek voelt. Gebruik ondertussen je energie om te vechten tegen je verkoudheid – rust helpt om te genezen. Eens je je beter voelt, begin dan zeer gematigd weer op te bouwen.”

Dat ‘gematigd sporten’ is ook belangrijk voor wie weerstand wil opbouwen: “Wie een sedentair bestaan heeft, heeft minder weerstand en een grotere kans op infecties. Maar wie heel intensief sport, heeft nog een lagere immuniteit en een hogere kans op infecties. Gematigd sporten geeft je wel een betere weerstand.”

Niet te missen