Mode

Bekende actrices stelen de show in film Antwerps lingerielabel

Print
Bekende actrices stelen de show in film Antwerps lingerielabel

Het Antwerpse lingerielabel Judith pakt voor het eerst uit met een eigen sfeerfilm, waarin onder andere Marie Vinck en Ella-June Henrard opduiken. Voor ontwerpster Judith Van Herck is dit de beste manier om haar ontwerpen aan de wereld te tonen. ‘Ik denk niet in foto’s, maar in bewegend beeld.’

Van Herck is een gediplomeerd costumière, maar naast haar job als kostuumontwerpster voor theater- en filmproducties, draagt ze ook al bijna twintig jaar haar zelfontworpen lingerie. Na jaren van experimenteren en ontwerpen op maat lanceerde ze haar eigen lingerielijn. Haar tweede collectie komt nu tot leven in een bijzondere zwart-witfilm, waarvoor ze hulp kregen van grote namen uit de filmwereld, zoals Erik Bulckens (voor de regie) en Brecht Goyvaerts (voor het camerawerk).

‘Ik wou die film eigenlijk vorig jaar al draaien, maar er kwam steeds iets tussen. Zo wilde ik absoluut buiten filmen, dus het mocht niet te koud zijn. Maar die film, dat moest ik gewoon doen: ik denk niet in foto’s, maar in bewegend beeld door mijn achtergrond en jarenlange aanwezigheid op set. Ik wilde personages creëren, bij wie je kan zie hoe de lingerie zit als ze bewegen. Tenslotte is dat het belangrijkste criterium: mensen willen lingerie dragen die goed zit.’

In de film duiken ook enkele bekende gezichten, zoals actrices Marie Vinck en Ella-June Henrard. ‘Marie is een van mij beste vriendinnen dus het was voor mij vanzelfsprekend dat ze deel zou uitmaken van dit verhaal. Ze heeft ook gewoon een ideaal figuur om lingerie te showen. Daarom gebruik ik haar ook al lang om het product te testen. Ella-June is ook een schone vrouw, in alle opzichten: hoe ze beweegt, hoe ze is… Het was leuk dat ik deze video kon maken, omringd door mensen die ik graag heb.’

‘De vrouwen in de film zijn verschillende personages, met verschillende leeftijd en diverse huidskleuren. En ze hebben elk een fantastisch lichaam, maar zijn niet supermager. Ook dat vond ik belangrijk. Voor mij mag een vrouw echte vormen hebben, mag er wat pak aan zijn, en dat wilde ik ook naar buiten brengen.’

Niet elk seizoen een nieuwe collectie

Van Herck maakt al lingerie sinds ze een tiener was, en ze is zelf ook haar belangrijkste testpersoon. ‘Het is een lang proces om tot een perfect stuk te komen. Het duurde ook even voor ik zelf tevreden was. In het begin ben je ook bang om veel geld te investeren, en ga je vooral oplossingsgericht denken. Maar achteraf blijkt dat ene bandje dan toch minder elastisch en besef je dat je toch beter meteen voor de betere optie kiest, ook al is die veel duurder.’

Judith Lingerie mag gestaag groeien. ‘Ik ga niet elk seizoen met een nieuwe collectie uitpakken. Mijn plan is om jaarlijks een nieuw model uit te brengen en halfjaarlijks een limited edition.’

Schrikt het niet af dat zelfs een naam als La Fille d’O het nog steeds moeilijk heeft om winst te maken? ‘Ik ben me er heel erg van bewust dat het geen simpele opdracht is om een succesvol label uit te bouwen. Dat vind ik ook de minst leuke kant van het hele verhaal, dat het móét verkopen. Maar ik weet ook: als ik het niet meer graag doe, dan stop ik ermee.’

‘Nu vind ik het nog veel te leuk, omdat ik nog elke dag bijleer. Voor deze collectie werk ik met een nieuw productiehuis waar ze heel erg goed zijn en hun kennis met mij delen, en dat geeft me zoveel zin om ermee aan de slag te gaan.’

Niet te missen