Pintje nog maar eens duurder: “Puur toeval”

Print
Pintje nog maar eens duurder: “Puur toeval”

Foto: Hollandse Hoogte / Jeroen Putmans fotografie

Enkele dagen nadat de Europese Commissie AB InBev ervan heeft beschuldigd misbruik te maken van zijn machtspositie in ons land waardoor “Belgische consumenten jarenlang mogelijk meer hebben moeten betalen voor hun favoriete bier”, verhoogt ’s werelds grootste brouwer doodleuk de prijs van zijn producten met zo’n 3%. “Puur toeval”, klinkt het in Leuven.

Jupiler, Stella, Leffe en co. worden volgende maand nog maar eens duurder. Begin dit jaar kwam er al 1,4 cent bij en volgende maand komt daar nog eens anderhalve cent bovenop.

“In procenten uitgedrukt gaat het gemiddeld om 3,12% in de horeca en 2,83% in de grootdistributie”, zegt woordvoerder Laure Stuyck. “Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, daarbij rekening houdend met de effecten van de inflatie”, klinkt het in Leuven. De bierreus verwijst dan naar investeringen in innovatie, capaciteitsuitbreiding en vergroening van logistiek en productie.

Al langer beslist

Pintje nog maar eens duurder: “Puur toeval”
Foto: RR

Het nieuws van de prijsstijging komt nauwelijks enkele dagen nadat een Europees onderzoek tegen AB InBev is geopend omdat het de import van goedkopere Jupiler en Leffe vanuit het buitenland naar ons land belemmert. “Zulke praktijken zijn in strijd met de EU­mededingingsregels omdat ze consumenten de voordelen van de eengemaakte Europese markt onthouden”, liet Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager vorige week weten.

“Puur toeval”, reageert Laure Stuyck. “Deze beslissing is genomen en gecommuniceerd vóór het statement van de Europese Commissie. Contractueel zijn wij verplicht om onze klanten op voorhand over de nieuwe prijszetting te informeren. De grootwarenhuizen wisten dit bijvoorbeeld al twee maanden.”

Buurlanden

En dat terwijl de bierprijzen bij ons sneller stijgen dan in onze buurlanden. Dat bleek vorige maand nog uit een studie van het Prijzenobservatorium. In België is de prijs van een pintje de voorbije vijf jaar met 14,2% gestegen. Een pak meer dan in Frankrijk (+0,6%), Nederland (+1%) en Duitsland (+6%). Met dank aan twee accijnsverhogingen en gestegen kosten voor onder meer personeel, verpakkingen en marketing.

In theorie staat het cafés en supermarkten vrij om de nieuwe prijsstijgingen al dan niet door te rekenen aan de klanten. In de praktijk gebeurt dat zo goed als altijd.

Of ook de andere brouwers de prijs van hun bier zullen opslaan, is nog niet duidelijk. Maar in het verleden was het vaak zo dat AB InBev – als onbedreigde numero uno – zijn nek uitstak, waarna andere brouwers dat voorbeeld volgden.