Interieur

De adventskalender is weer hip. Marketing of zit er meer achter?

Print
De adventskalender is weer hip. Marketing of zit er meer achter?

Foto: Shutterstock

The Body Shop en Rituals doen het met staaltjes van schoonheidsproducten, Aldi zet in het Verenigd Koninkrijk in op kleine flesjes wijn. Je herinnert de advent misschien nog uit de catecheseles, maar vandaag is het meer dan aftellen alleen. Een creatieve kalender is voor bedrijven de ideale manier om mensen te bestoken met reclame.

Hoewel Sinterklaas nog schoentjes moet komen vullen, focussen merken zich meer dan ooit op de adventsperiode. “Adventskalenders zijn vandaag een mooie marketingtruc. Bedrijven spelen in op de traditie van weleer om merknaambekendheid te waarborgen bij (potentiële) klanten”, zegt Herman Konings, oprichter van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing. Hij voegt eraan toe dat de advent, dat zijn de vier weken die voorafgaan aan Kerstmis, weer populairder wordt. “Het is een nostalgisch ritueel dat verwijst naar de authenticiteit van gezellig samenzijn met de familie. We leven in een tijd waarin momenten met de familie niet vanzelfsprekend zijn. We staan vaak in files, werken thuis nog even door, leven gescheiden: al deze zaken, snijden in quality time”, klinkt het.

De adventskalender is weer hip. Marketing of zit er meer achter?
Rituals - 79,50 euro

Familiemoment

Volgens Konings beseffen ouders eind de dertig en begin de veertig, die tijdens hun opvoeding referenties meekregen naar het katholieke geloof, dat maar al te goed. “Wat volgt is een logische psychologische reactie. Wat schaars dreigt te worden, krijgt veel waarde. Zo’n adventskalender fungeert als het ware als de rode loper naar de feesten en creëert elke dag een momentje van gezellig samenzijn.”

De adventskalender is weer hip. Marketing of zit er meer achter?
The Body Shop - 85 euro

Gekaapte traditie

Vroeger zaten er chocolaatjes achter de ‘deurtjes’ van de kalender, vandaag personaliseren merken de verrassingen in aanloop naar Kerstmis. In Groot-Brittannië doet supermarktketen Aldi het met wijn, Playmobil gaat resoluut voor speelgoedfiguurtjes. Bij The Body Shop kiezen ze voor staaltjes van beautyproducten, net als bij Rituals en L’Occitane. “Het is een moeilijke tijd om reclame te maken, maar dit is een slimme manier om producten aan de man te brengen. Mensen worden gedurende vier weken elke dag actief geconfronteerd met reclame. Het is echter een zeer Amerikaanse en Aziatische aanpak om het nostalgische gevoel van familiale betrokkenheid te kapen. Dat zal misschien werken voor bepaalde mensen, maar voor anderen is het authentieke aspect van de traditie een beetje zoek omdat er een merknaam achter het luik staat.”

De adventskalender is weer hip. Marketing of zit er meer achter?
L’Occitane - 99 euro
De adventskalender is weer hip. Marketing of zit er meer achter?
Playmobil - 19,99 euro

Niet te missen