Fit & Gezond

Ze verloor dertig kilo en verkocht vier miljoen kookboeken: maak kennis met de vrouw die Australië slanker maakt

Print
Ze verloor dertig kilo en verkocht vier miljoen kookboeken: maak kennis met de vrouw die Australië slanker maakt

Foto: Instagram

Ze ging van een maatje 52 naar een 40, verloor meer dan 30 kilo en verkocht meer dan 4 miljoen kookboeken. In Australië is de ondertussen 62-jarige Annette Sym een fenomeen. Al twintig jaar pent ze al haar recepten neer om zo anderen te helpen gewicht te verliezen. "Ik begreep als geen ander dat mensen niet voor de rest van hun dagen enkel vis en salade willen eten."

Annette Sym woog ooit meer dan 100 kilo, maar slaagde er in de jaren 90 in om 30 kilo te verliezen in 20 maanden tijd. Het bracht haar op het idee om kookboeken uit te brengen met haar recepten waarmee ze erin slaagde zelf zoveel af te vallen. Het begon in 1997 bij eentje - die nog steeds in de bestsellerlijsten staat - maar vandaag heeft ze al acht boeken achter haar naam staan.

"Ik wou andere mensen van hun jojo-gewicht afhelpen en wist dat het geen goed idee was om hen te zeggen dat ze voor de rest van hun dagen enkel gegrilde vis en salade mochten eten", vertelt ze in een interview met Daily Mail.

Zelf sloeg ze een andere weg in toen ze een foto in badpak van zichzelf onder ogen kreeg. "Ik besloot te kappen met diëten en gewoon gezonder te gaan leven. Ik stopte met het eten van zout en het nuttigen van alcohol en cafeïne en begon te wandelen en veel water te drinken." Zelf houdt ze nog steeds vast aan vijf tips om gezond te eten en verkondigt die ook in haar boeken.

  1. Voer stapje per stapje veranderingen door
    "Je zult niet plots na een nachtje slapen een gezonder persoon worden. Als je drastisch je gewoontes verandert, zul je het moeilijker hebben om die vol te houden. Pas in de plaats beetje bij beetje je levensstijl aan." 
  2. Eet heel wat volkoren, fruit en groente
    "Dat doe je het best door in de keuken te experimenteren met het bereiden deze voedingsgroepen. Het is aanbevolen om 2 à 4 porties fruit per dag te eten en 3 à 5 porties groenten. In plaats van bewerkt brood, rijst of pasta kies je beter voor volkoren versies."
  3. Eet beperkte hoeveelheden
    "De gemiddelde aanbevolen portie vlees voor vrouwen bedraagt gekookt 90 gram en voor mannen 120 gram. Dat komt ongeveer neer op een portie die de grootte is van je handpalm. Eet je vis, dan mag de portie de grootte van je volledige hand hebben. Een ideaal bord bestaat uit 1/4 proteïnen, 1/4 koolhydraten en 1/2 groenten of een salade."
  4. Ken je zwaktes
    "Om gezonder te worden, moet je eerst te weten komen wat je verkeerd doet. Dat kun je doen door eens een week op te schrijven wat je allemaal hebt gegeten en dan te kijken van wat je te veel of te weinig hebt verorberd."
  5. Onthou dat diëten niet werkt
    "Het enige wat je door diëten bereikt, is het hebben van honger en uiteindelijk zul je zelfs gewicht bijkomen. Kijk naar eten als iets dat je lichaam energie geeft. De sleutel tot een evenwichtig eetpatroon is gezonde keuzes maken, met mate te eten en 3 à 5 keer per week te sporten."