Luide noodsignalen op trein Brussel - Antwerpen: “Niemand wist wat er gebeurde”

Print

De passagiers op de trein Brussel-Antwerpen wisten vrijdagmorgen niet goed wat er gebeurde. Een kwartier lang hoorden zij via de intercom luide noodsignalen. “Allicht drukte een passagier op de noodknop en was de treinbegeleider op dat moment ver van de persoon in nood ”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

De IC-trein naar Antwerpen was druk bezet, toen hij om 6.54u vanochtend het station van Brussel uitreed. Het was een dubbeldektrein met een tiental wagons.

Net toen de trein het station van Mechelen was uitgereden, klonk een luid alarmsignaal door de intercom. Korte fluittonen, die ongeveer twintig seconden aanhielden. Dan veertig seconden stilte. Dan opnieuw twintig seconden van de luide pieptoon. Zo bijna een kwartier aan een stuk.

Ook toen de trein nadien het station van Berchem in- en uitreed, bleven de passagiers de luide fluittonen horen. “Niemand wist wat er gebeurde”, vertelt een reiziger. “Op de duur begonnen de passagiers zich wel ongemakkelijk te voelen. Via de intercom kregen we wel de mededeling welk station we binnenreden, maar er kwam geen uitleg over het irriterende fluitsignaal.”

Noodassistentie

Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, legt uit wat er gebeurd is. “In de nieuwe treinen is er in elke wagon een noodknop. Passagiers die in problemen zijn, kunnen daarop drukken. Een stotende fluittoon verwittigt dan de treinbegeleider. Allicht zat de treinbegeleider vanmorgen helemaal aan de andere kant van de trein en duurde het daarom een tijdje eer hij in de wagon was van waar het noodassistentie-signaal werd uitgezonden. Pas toen de begeleider in de wagon was, kon hij het signaal afzetten.”